Metóda SM systém – aby chrbát nebolel

9. september 2013 , Dana Závadová
Zdravie »

Zlý pohybový stereotyp, preťažovanie tela a sedavé zamestnanie sú traja hlavní nepriatelia, ktorí môžu za bolesť chrbta. Ak bolí, nepomôže nič, iba cvičiť – napríklad pilates alebo jogu. Bolesť chrbta však pomôže odstrániť aj metóda, ktorá dostala meno SM systém. Skratka v sebe skrýva dve kľúčové slová: stabilizáciu a mobilizáciu chrbtice.  Odborným základom metódy je špirálovito stabilizovaný pohyb, ktorý je potrebné vykonávať pravidelne a integrovať ho do každodennej pohybovej praxe.

Tento vynález má už viac ako tridsať rokov a stojí za ním český neurológ Richard Smíšek. Už s ním stihol prerazil aj do sveta, populárny je napríklad v Nemecku. Jeho pražskú kliniku navštevujú rovnako deti ako aj dôchodcovia.

Od spomínaných cvičení (joga, pilates) sa SM systém odlišuje špecifickou pomôckou. Nestačí vlastné telo a podložka. Cvičí, resp. posilňuje sa s elastickým lanom, ktoré nemožno nahradiť ničím iným. Má totiž svoju predpísanú dĺžku aj odpor, vďaka ktorému sa pri ťahaní zapájajú všetky svalové zreťazenia, resp. prichádza k aktivácii svalstva, ktoré je oslabené. Kto cvičí pravidelne, krásne si narovná chrbticu. Svaly sa cvičením posilnia a uvoľnia, zlepší sa stabilizácia a mobilizácia chrbtice, ako i koordinácia a kvalita chôdze. Cvičením sa navyše naťahujú prsné a bedrovo-stehenné svaly, ktoré majú tendenciu skracovať sa.

Elastické lano si stačí zavesiť na kľučku od dverí alebo na radiátor a… cvičiť! Nie však občas, ale pravidelne. Odporúča sa 10-15 minút denne, pričom výsledky sú viditeľné približne po štyroch mesiacoch. Set lana, knižky a cédečka sa dá zakúpiť aj cez internet, mnohí športoví fyzioterapeuti a tréneri vo fitnesscentrách to však neodporúčajú. Vravia, že človek potrebuje inštruktáž, najskôr sa treba naučiť, ako s lanom cvičiť.

SM systém si našiel svoje miesto aj v oblasti športu. Využíva sa na kondičné prípravy športovcov, na tréning správnych pohybových stereotypov a tým aj zvýšenie výkonnosti daného športovca, ako aj kompenzáciu po podanom výkone. Ale uplatňuje sa nielen pri športe, ale aj na poli medicíny. Pomocou tohto systému sa úspešne liečia nielen skoliózy, bolesti chrbtice, svalové dysbalancie, ale aj migrény, poúrazové stavy ramien, kolien, bedrových kĺbov, vyskočené platničky, ploché nohy, artrózy, syndrómy hypermobility, závraty alebo gynekologické potiaže.

                                                                                                                 Dana Závadová

 

Podobné články

Pitny rezim cyklistu

Ako zvládnuť tréning v týchto horúčavách?

Extrémne vysoké až tropické teploty prinášajú rad zdravotných rizík, ktoré môžu spôsobovať vážne kolapsové stavy, za istých podmienok vedúce až k

Hmyz

Poštípanie hmyzom

V jarnom a letnom období sa ľudia viac pohybujú po prírode a príjemný pobyt im môže narušiť poštípanie hmyzom. Včela, osa, komár, čmeliak, sršeň

nádcha

Ako športovať s alergiou ?

Bývajú obdobia, keď Vám alergia len tak zľahka dýcha na chrbát, ale dokáže aj riadne pritlačiť. Slzy vám tečú prúdom, škriabe vás hrdlo, svrbia

Jarna unava

Jarná únava alebo vážnejšie ochorenie?

Jarná únava sa nezaraďuje medzi klasické diagnózy, ale aj napriek tomu ňou trpí väčšina populácie. Je to pocit fyzickej a psychickej únavy,

Foto-svaly dolnej koncatiny

Redcord – rehabilitácia a funkčný tréning pre cyklistov

Cyklistika je prospešná pre vaše telo, myseľ, ale hlavne pre srdce a pľúca, prevažne aeróbnej činnosti a je základom dobrej všeobecnej

Tenisovy laket-1

Tenisový lakeť

Čo je to tenisový lakeť ? Tenisový lakeť predstavuje zapálenú šľachu v oblasti lakťovej kosti v mieste úponu svalov a väziva a odborne sa nazýva

krcove zily-2

Ako športovať s kŕčovými žilami ?

Kŕčové žily patria k najrozšírenejším civilizačným ochoreniam, ktoré postihuje žilový systém dolných končatín, pričom u žien sa kŕčové žily vyskytujú

Bolesti chrbta-1

Bolesti chrbta v oblasti krížov

Daňou za vzpriamenú polohu tela sú bolesti chrbta, ktorými trpí podľa niektorých prieskumov každý tretí človek. Blok v oblasti chrbtice sa nemusí

Foto-sauna

Sauna – ako relax a ozdravujúca kúra

Túžite po oddychu, chcete omladnúť, zbaviť sa stresu, posilniť si imunitu a vyhnať z tela toxíny?  Pravidelné saunovanie je jedna z najlepších

Foto-kryoterapia

Kryoterapia – posilnite sa pred výkonom

Na zimu zvykneme strašne nadávať. Najmä, ak je dlhšia, ako sa predpokladalo. Túžime, aby ju čo najskôr nahradila jar. A pritom je liečba chladom taká

masaz-1

Masáž prináša viac ako len liečbu

Po presedenom dni strávenom v tieni počítačov by každému z nás padla vhod masáž. V dnešnej ponuke existuje niekoľko najrozšírenejších typov masáží.

Funkcny trening-3

Cvičenie s TRX ® – závesným systémom

TRX ® (total body resistance) – závesný systém – je originálne náradie využívajúce len hmotnosť cvičenca ako dominantný faktor pre záťaž

Hmyz

Poštípanie hmyzom

V jarnom a letnom období sa ľudia viac pohybujú po prírode a príjemný pobyt im môže narušiť poštípanie hmyzom. Včela, osa, komár, čmeliak, sršeň

nádcha

Ako športovať s alergiou ?

Bývajú obdobia, keď Vám alergia len tak zľahka dýcha na chrbát, ale dokáže aj riadne pritlačiť. Slzy vám tečú prúdom, škriabe vás hrdlo, svrbia

Jarna unava

Jarná únava alebo vážnejšie ochorenie?

Jarná únava sa nezaraďuje medzi klasické diagnózy, ale aj napriek tomu ňou trpí väčšina populácie. Je to pocit fyzickej a psychickej únavy,

chripka-2

Ako sa brániť proti chrípke ?

Chrípka resp. influenza je akútne sa vyskytujúce, horúčkovité, vírusmi spôsobené, ťažké infekčné ochorenie horných dýchacích ciest. Na rozdiel od

Novinky

Pitny rezim cyklistu

Ako zvládnuť tréning v týchto horúčavách?

Extrémne vysoké až tropické teploty prinášajú rad zdravotných rizík, ktoré môžu spôsobovať vážne

Hmyz

Poštípanie hmyzom

V jarnom a letnom období sa ľudia viac pohybujú po prírode a príjemný pobyt im môže narušiť

nádcha

Ako športovať s alergiou ?

Bývajú obdobia, keď Vám alergia len tak zľahka dýcha na chrbát, ale dokáže aj riadne pritlačiť.

Newsletter

Ak chcete byť informovaný o novinkách a pripravovaných akciach, zadajte Váš email.