Bolesti hlavy a svalov krku z chrbtice – Cervikokraniálny syndróm

11. novembra 2013 , redakcia
Zdravie »

Cervikokranialny sy.-1Bolesti hlavy vyvolané alebo ovplyvnené z oblasti krčnej chrbtice či tzv. cervikokraniálneho prechodu (medzi krčnou chrbticou a lebkou) sú vyvolané dráždením lebečných  nervov.

Dráždenie spôsobujú jednak stuhnuté svaly okolo krčnej chrbtice, ďalej nefyziologická poloha či náklon chrbtice v oblasti jej prechodu do lebky a tiež opuch mäkkých tkanív napr. ako reakcia na zaťažovanie (často nesprávnym spôsobom) hornej časti tela.

Vtedy vzniká spazmus  svalov v oblasti šije, ktorý sa môže prejaviť zúžením artérií zásobujúcich hlavu. Môže tiež dôjsť k dráždeniu nervových zakončení v poškodenom tkanive, ktoré vysielajú bolestivé signály do mozgu.

Ako vzniká?

Na vznik týchto ťažkostí má najčastejšie vplyv dlhodobé nefyziologické zaťaženie krčnej chrbtice, nedostatok telesnej aktivity, no na druhej strane i nadmerné cvičenie (často u kulturistov alebo u laických, ale veľmi usilovných športovcov, ktorý zabúdajú na rozcvičenie).

Rizikovým faktorom je dlhodobá strnulá poloha krčnej chrbtice (kancelárska práca najmä v kombinácii s klimatizáciou alebo prievanom).

Navyše určitá časť populácie je viac náchylná na tieto bolesti práve kvôli celoživotným funkčným poruchám v oblasti prechodu medzi krčnou chrbticou a lebkou.

Rizikovým faktorom môže byť úraz v minulosti v oblasti krčnej chrbtice.

Príznaky
Ak častejšie trpíte bolesťami hlavy, vyhľadajte lekára, aby sa vylúčili prípadné iné príčiny, ale vaše problémy môžu byť podmienené poruchami v oblasti krčnej chrbtice v tom prípade, ak sa u vás vyskytuje jeden z týchto príznakov:

  • bolesť postihuje najčastejšie oblasť záhlavia
  • zosilňuje sa pohybom hlavy a krčnej chrbtice
  • môže sa prejaviť aj funkčná porucha  – tzv. cervikovestibulárnym syndrómom – kedy je porucha dynamiky krčnej chrbtice sprevádzaná i závraťou, nevoľnosťou a prípadne i zvracaním
  • bolesti v hornej časti chrbtice
  • príznaky kompresie nervových koreňov ako zhoršená citlivosť či mravčenie rúk a bolesti či pocity slabosti v horných končatinách.

Môžete si tiež skúsiť prehmatať trapézové svaly. Ak sa vám podarí nahmatať citlivé svaly, ktorých stláčanie vyvoláva typickú bolesť hornej časti krku, vykonávajte strečingové cvičenia.

Liečba

V akútnom štádiu spočíva vo fyzickom šetrení  – teda nesedieť 12 hodín v práci! Je potrebný kľudový režim v suchu a teple, krátkodobé podávanie analgetík, nesteroidných antireumatík  a liekov na uvoľnenie svalstva.

Cervikokranialny sy.-2Pri dlhodobejších ťažkostiach ťažisko liečby spočíva najmä v správnej rehabilitácii, keďže uvoľnením obmedzenej dynamiky krčnej chrbtice, masážou bolestivých spúšťacích bodov  a výukou správneho domáceho cvičenia je možné cervikokraniálny syndróm veľmi úspešne (a na dlhú dobu) odstrániť. A pri vážnejších prípadoch aspoň obmedziť jeho prejavy na minimum.

 

 

Prevencia cervikokraniálneho syndrómu

Cervikokranialny sy.-3Bolesti nie sú nevyhnutné. Aby sa znížilo riziko ich výskytu, zmiernila ich intenzita a prípadne ich úplne odstránili, treba sa pravidelne venovať  rehabilitačným cvičeniam. Pred každou aktivitou je potrebné sa rozohriať a rozcvičiť.

Je potrebné:

  • Dodržiavať  správnu techniku  cvikov .
  • Dbať na vyváženosť tréningu a pridávať do tréningu kompenzačné a strečingové cvičenia
  • Správne držanie tela – pri nesprávnej polohe sa posúvajú plecia dopredu a vyvoláva sa  zvýšené napínanie trapézových a kosoštvorcových svalov.  Preto je potrebné držať  hrudník vypnutý a ťahať  lopatky dozadu. Treba sa pokúšať  udržiavať hlavu a chrbát pritlačené k operadlu alebo prinajmenšom vo vzpriamenej polohe.
  • Strečing – strečingové cvičenia sú  najmä po silovom tréningu veľmi dôležité.
    • Šijová oblasť – V sede alebo v stoji sa pri udržiavaní vystretého chrbta snažte dotknúť uchom pleca. Cvik môžete vykonávať aj v ľahu na chrbte s podloženou hlavou.
    • Hrudník – Postavte sa do dverí a oprite jednu ruku oproti zárubni. Aby ste dosiahli najvyššiu účinnosť, vaša ruka by mala byť ohnutá v lakti do 90o uhla a nakloňte sa dopredu.
    • Široké svaly chrbta – Postavte sa do vzpriamenej polohy a horné končatiny vystrite smerom nahor. Z takejto polohy sa nakláňajte striedavo do oboch strán.
    • Horné časti trapézových svalov – Sadnite si na stoličku alebo lavičku, dajte ruky medzi nohy a pokúste sa dotknúť podlahy. Potom sa snažte čo najviac vystrieť chrbát. Pre čo najvyššiu účinnosť sa odporúča stiahnuť lopatky čo najviac dozadu a k sebe.
    • Zlepšenie držania tela – Postavte sa chrbtom k stene s hlavou, plecami a sedacími svalmi pritlačenými k opore. Udržiavajte horné končatiny vo vystretej polohe a dvíhajte ich čo najviac nad hlavu, najskôr dopredu, potom do strán. Takáto poloha pôsobí na vystierače trupu, stredné partie trapézových a kosoštvorcových svalov a sťahuje lopatku dozadu k sebe. Tento cvik pomáha precvičiť svaly, ktoré sa typicky ignorujú.

Podobné články

alergia1

Pozor tento rok vypukla agresívna peľová sezóna

Tohtoročná jar je mimoriadne ťažká pre alergikov. Slzenie očí, nádcha, bolesti hrdla, svrbenie slizníc, či kašeľ  a ťažkosti s dýchaním pociťujú

Pitny rezim cyklistu

Ako zvládnuť tréning v týchto horúčavách?

Extrémne vysoké až tropické teploty prinášajú rad zdravotných rizík, ktoré môžu spôsobovať vážne kolapsové stavy, za istých podmienok vedúce až k

Hmyz

Poštípanie hmyzom

V jarnom a letnom období sa ľudia viac pohybujú po prírode a príjemný pobyt im môže narušiť poštípanie hmyzom. Včela, osa, komár, čmeliak, sršeň

nádcha

Ako športovať s alergiou ?

Bývajú obdobia, keď Vám alergia len tak zľahka dýcha na chrbát, ale dokáže aj riadne pritlačiť. Slzy vám tečú prúdom, škriabe vás hrdlo, svrbia

Foto-svaly dolnej koncatiny

Redcord – rehabilitácia a funkčný tréning pre cyklistov

Cyklistika je prospešná pre vaše telo, myseľ, ale hlavne pre srdce a pľúca, prevažne aeróbnej činnosti a je základom dobrej všeobecnej

Tenisovy laket-1

Tenisový lakeť

Čo je to tenisový lakeť ? Tenisový lakeť predstavuje zapálenú šľachu v oblasti lakťovej kosti v mieste úponu svalov a väziva a odborne sa nazýva

krcove zily-2

Ako športovať s kŕčovými žilami ?

Kŕčové žily patria k najrozšírenejším civilizačným ochoreniam, ktoré postihuje žilový systém dolných končatín, pričom u žien sa kŕčové žily vyskytujú

Bolesti chrbta-1

Bolesti chrbta v oblasti krížov

Daňou za vzpriamenú polohu tela sú bolesti chrbta, ktorými trpí podľa niektorých prieskumov každý tretí človek. Blok v oblasti chrbtice sa nemusí

Power walking with weights

Časté infekcie horných dýchacích ciest, ich prevencia a tréning u športovcov.

Jar je obdobím, keď dostáva náš imunitný systém poriadne zabrať. Jeho úlohou je ochrániť nás pred chorobami a škodlivinami z vonkajšieho prostredia.

alergia1

Pozor tento rok vypukla agresívna peľová sezóna

Tohtoročná jar je mimoriadne ťažká pre alergikov. Slzenie očí, nádcha, bolesti hrdla, svrbenie slizníc, či kašeľ  a ťažkosti s dýchaním pociťujú

Hmyz

Poštípanie hmyzom

V jarnom a letnom období sa ľudia viac pohybujú po prírode a príjemný pobyt im môže narušiť poštípanie hmyzom. Včela, osa, komár, čmeliak, sršeň

nádcha

Ako športovať s alergiou ?

Bývajú obdobia, keď Vám alergia len tak zľahka dýcha na chrbát, ale dokáže aj riadne pritlačiť. Slzy vám tečú prúdom, škriabe vás hrdlo, svrbia

Novinky

alergia1

Pozor tento rok vypukla agresívna peľová sezóna

Tohtoročná jar je mimoriadne ťažká pre alergikov. Slzenie očí, nádcha, bolesti hrdla, svrbenie

Pitny rezim cyklistu

Ako zvládnuť tréning v týchto horúčavách?

Extrémne vysoké až tropické teploty prinášajú rad zdravotných rizík, ktoré môžu spôsobovať vážne

Hmyz

Poštípanie hmyzom

V jarnom a letnom období sa ľudia viac pohybujú po prírode a príjemný pobyt im môže narušiť

Newsletter

Ak chcete byť informovaný o novinkách a pripravovaných akciach, zadajte Váš email.