Bolesti chrbta v oblasti krížov

19. novembra 2013 , redakcia
Zdravie »

Bolesti chrbta-1Daňou za vzpriamenú polohu tela sú bolesti chrbta, ktorými trpí podľa niektorých prieskumov každý tretí človek. Blok v oblasti chrbtice sa nemusí prejavovať len stuhnutým svalstvom a bolesťami chrbta, ale môžu sa podieľať aj na vzniku množstva zdravotných ťažkostí. Z miechy vychádzajú zväzky nervov, ktoré smerujú k vnútorným orgánom. Poruchy inervácie potom vedú k narušeniu funkcie príslušného orgánu. Od problémov zo srdcom, cez dýchacie a tráviace ťažkosti, až k poruchám vylučovacích orgánov.

Príčiny bolestí chrbta sú:

Problémy s chrbticou nemusia súvisieť len s vekom. Postihujú tak ľudí vo vyššom veku, ako aj mladých dospievajúcich a najčastejšie ľudí v produktívnom veku. Faktory, ktoré prispievajú k vzniku bolestí chrbta sú predovšetkým:

  • nezdravý životný štýl
  • nesprávne pohybové návyky (práca, šoférovanie, spánok, atď.)
  • nedostatok vhodnej pohybovej aktivity a obezita
  • nadmerné množstvo stresu
  • činnosti, pri ktorých vykonávame rotačné pohyby
  • zdvíhanie ťažkých bremien
  • úraz, pád, alebo úder do driekovej oblasti
  • svalová dysbalancia v driekovej oblasti
  • nerovnako dlhé končatiny
  • skolióza
  • zlé držanie tela

Príznaky bolestí chrbta ?

Príznaky môžu zahŕňať :

  • bolesti v dolnej časti chrbta, alebo vystreľovanie do dolných končatín
  • ťažkosti s ohýbaním v driekovej oblasti
  • bolesti  pri dlhšom sedení
  • stuhnutosť v dolnej časti chrbta , bedra , alebo nôh

Ak už trpíte bolesťami chrbtice, väčšinou ide o funkčné poruchy pohybového aparátu, ktoré sa môžu zreťazovať. Vzniká tak dysbalancia (nerovnováha) jednotlivých svalových skupín a mnohokrát sa prejavuje ako bolesť. Reťazenie funkčných porúch v rámci jednotlivých segmentov môže viesť až do vážnejšieho štádia ochorenia. Vtedy už dochádza k štrukturálnym (morfologickým) zmenám, teda k poškodeniu pevných štruktúr ako sú stavce alebo medzistavcové platničky. Rekonvalescencia pacienta pri takomto stave trvá zvyčajne dlhšie a je veľmi problematická.

Bolesť v ľudskom organizme totiž slúži ako zdvihnutý varovný prst a poukazuje nato, že niečo nie je v poriadku a je nutné tomu venovať pozornosť. Dôležité je zohľadniť fakt, či ide o bolesť akútnu alebo sú problémy s chrbticou chronické, čiže dlhodobé. Podľa toho volíme ďalší postup liečby.

Ako liečiť bolesť chrbta ?

Pri náhlych „ústreloch“ (známe ako „seknutie“) je úlohou fyzioterapeuta odstrániť najmä bolestivosť alebo aspoň eliminovať bolestivé prejavy na minimum. Veľmi spoľahlivo dokáže odstrániť bolesť v rámci elektroliečby napríklad prostredníctvom TENS-hyperstimulačných prúdov. Reflexne sa aplikujú v mieste príslušného dermatómu. Znamená to, že ak vám bolesť vystreľuje do kolena, tak elektródy sa umiestnia do oblasti driekovej chrbtice v segmente L3-L5. Následne sa vám v závislosti od diagnózy a vášho aktuálneho stavu vyberie ďalší postup liečby, kedy ide spravidla o výber alebo kombináciu liečby prostredníctvom:

  • terapeutických cvičení
  • uvoľňovacích a mobilizačných techník
  • elektroliečby rôznymi druhmi prúdov
  • ultrazvuku
  • magnetoterapie
  • pozitívnej a negatívnej teploliečby
  • masáže
  • špeciálne vložky do topánok, hlavne vtedy ak sú končatiny nerovnako dlhé

Pri správne zvolenom postupe liečby sa vie docieliť to, že bolesť ustúpi takmer okamžite a uľaví sa vám. Avšak, aby ste zabránili opakovaniu (recidíve) bolestí a progresu ochorenia, je potrebné, aby ste venovali čas chrbtici aj naďalej, pravidelne cvičili a dodržiavali opatrenia a odporúčania.

Kedy sa môžete vrátiť k svojim bežným aktivitám ?

Návrat k aktivitám je veľmi individuálny a všeobecne platí , že čím dlhšie máte príznaky pred začatím liečby , tým dlhšie bude trvať , kým sa budete mať lepšie . Cieľom je vrátiť sa k svojim bežným aktivitám vtedy, keď je to bezpečné a nie je riziko zhoršenia.  V tomto prípade by ste sa mali ohýbať, chodiť a cvičiť bez bolesti a byť  schopní rovnakého rozsahu pohybu , ktorú ste mal pred ťažkosťami.

Aká je prevencia bolestí chrbta ?

Bolesti chrbta-2V prvom rade sa treba o chrbticu pravidelne starať, pretože tvorí jeden zo základných pilierov nášho zdravia. Je odporučené:

  • Vyvarovať sa chybných pohybových stereotypov a jednostranného zaťažovania.
  • Dbať na dostatok pohybu, vhodné kompenzačné cvičenia a správnu životosprávu.
  • Pred každou športovou aktivitou sa rozohriať a rozcvičiť.
  • Upraviť pomery na pracovisku tak, aby lepšie vyhovovali Vašim ergonomickým požiadavkám
  • Správna poloha pri dvíhaní bremien – chrbtica musí byť priamo, nie pootočená ani nie naklonená do strán.

Podobné články

alergia1

Pozor tento rok vypukla agresívna peľová sezóna

Tohtoročná jar je mimoriadne ťažká pre alergikov. Slzenie očí, nádcha, bolesti hrdla, svrbenie slizníc, či kašeľ  a ťažkosti s dýchaním pociťujú

Pitny rezim cyklistu

Ako zvládnuť tréning v týchto horúčavách?

Extrémne vysoké až tropické teploty prinášajú rad zdravotných rizík, ktoré môžu spôsobovať vážne kolapsové stavy, za istých podmienok vedúce až k

Hmyz

Poštípanie hmyzom

V jarnom a letnom období sa ľudia viac pohybujú po prírode a príjemný pobyt im môže narušiť poštípanie hmyzom. Včela, osa, komár, čmeliak, sršeň

nádcha

Ako športovať s alergiou ?

Bývajú obdobia, keď Vám alergia len tak zľahka dýcha na chrbát, ale dokáže aj riadne pritlačiť. Slzy vám tečú prúdom, škriabe vás hrdlo, svrbia

Foto-svaly dolnej koncatiny

Redcord – rehabilitácia a funkčný tréning pre cyklistov

Cyklistika je prospešná pre vaše telo, myseľ, ale hlavne pre srdce a pľúca, prevažne aeróbnej činnosti a je základom dobrej všeobecnej

Tenisovy laket-1

Tenisový lakeť

Čo je to tenisový lakeť ? Tenisový lakeť predstavuje zapálenú šľachu v oblasti lakťovej kosti v mieste úponu svalov a väziva a odborne sa nazýva

krcove zily-2

Ako športovať s kŕčovými žilami ?

Kŕčové žily patria k najrozšírenejším civilizačným ochoreniam, ktoré postihuje žilový systém dolných končatín, pričom u žien sa kŕčové žily vyskytujú

Bolesti chrbta-1

Bolesti chrbta v oblasti krížov

Daňou za vzpriamenú polohu tela sú bolesti chrbta, ktorými trpí podľa niektorých prieskumov každý tretí človek. Blok v oblasti chrbtice sa nemusí

Power walking with weights

Časté infekcie horných dýchacích ciest, ich prevencia a tréning u športovcov.

Jar je obdobím, keď dostáva náš imunitný systém poriadne zabrať. Jeho úlohou je ochrániť nás pred chorobami a škodlivinami z vonkajšieho prostredia.

alergia1

Pozor tento rok vypukla agresívna peľová sezóna

Tohtoročná jar je mimoriadne ťažká pre alergikov. Slzenie očí, nádcha, bolesti hrdla, svrbenie slizníc, či kašeľ  a ťažkosti s dýchaním pociťujú

Hmyz

Poštípanie hmyzom

V jarnom a letnom období sa ľudia viac pohybujú po prírode a príjemný pobyt im môže narušiť poštípanie hmyzom. Včela, osa, komár, čmeliak, sršeň

nádcha

Ako športovať s alergiou ?

Bývajú obdobia, keď Vám alergia len tak zľahka dýcha na chrbát, ale dokáže aj riadne pritlačiť. Slzy vám tečú prúdom, škriabe vás hrdlo, svrbia

Novinky

alergia1

Pozor tento rok vypukla agresívna peľová sezóna

Tohtoročná jar je mimoriadne ťažká pre alergikov. Slzenie očí, nádcha, bolesti hrdla, svrbenie

Pitny rezim cyklistu

Ako zvládnuť tréning v týchto horúčavách?

Extrémne vysoké až tropické teploty prinášajú rad zdravotných rizík, ktoré môžu spôsobovať vážne

Hmyz

Poštípanie hmyzom

V jarnom a letnom období sa ľudia viac pohybujú po prírode a príjemný pobyt im môže narušiť

Newsletter

Ak chcete byť informovaný o novinkách a pripravovaných akciach, zadajte Váš email.