Recidivujúce vírusové infekcie u športovcov a prevencia

7. novembra 2014 , MUDr. Bergendiová Katarína, PhD.
Zdravie »

imunita-1Rekreačný šport alebo primerané krátkodobé telesné cvičenie 3-4 krát za týždeň v trvaní 15-60 min pri 40-60%  intenzite maximálnej spotreby kyslíka (VO2 max) má na imunitný systém stimulačné účinky, prípadne jeho aktivity výraznejšie neovplyvňuje. Naproti tomu dlhotrvajúci a intenzívny tréning, ktorý je súčasťou vrcholového športu (viac ako 5 krát za týždeň pri viac ako 80 % VO2 max)  bez nedostatočnej regenerácie, môže pôsobiť imunosupresívne – teda znižovaním obranyschopnosti jedinca. Po akútnej fyzickej záťaži vzniká krátkodobá prechodná imunosupresia – obdobie zníženej imunitnej odolnosti (tzv. – imunosupresívne okno – „the open window“) , ktorá môže pretrvávať približne 3 – 12 hodín. Pri nedos­tatočnej regenerácií a opakovanej prechodnej imunosupresii môže dôjsť k takzvanému prekrytiu otvorených okien a tým k zníženiu imunitnej odolnosti organizmu. Napr. vrcholový výkon šprintéra na 100 m nevyvolá zásadnejšie zmeny v jeho imunitných ukazovateľoch, kým u vytrvalca po dobehnutí maratónu možno pozorovať pretrvávanie obdobia zníženej imunitnej odolnosti aj niekoľko dní.

Športovci, ktorí vykonávajú dlhodobú fyzickú záťaž, sú náchyl­nejší na re­cidivujúce infekcie horných dýchacích ciest, dlhodobé vírusové infekcie, postvírusový chronický únavový syndróm (letargia, depresie, nadmerná spa­vosť, nočné potenie, zvýšená únavnosť, bolesti svalov…) a zvýšený výskyt zranení. Pri prevencii porúch imunitnej odpovede sa pre svoje imunomodulačné pôsobenie môžu uplatniť aj niektoré výživové doplnky, ku ktorým patrí aj IMUNOGLUKAN P4H®.

Pri prevencii u športovcov je možnosť použitia IMUNOGLUKANu P4H® pri recidivujúcich infekciách, u rizikových jedincov počas jesennej a zimnej prípravy, po vírusových infekciách–infekčná mononukleóza, varicella, herpes zoster, recidivujúce herpesy a afty. Používať sa môžu tiež v prechodnom režime po absolvovaní náročnejšieho preteku alebo tréningu.  Tiež u športovcov s alergiou a pred plánovaným chirurgickým zákrokom.

Z hľadiska užívania sú vhodné  kúry v trvaní 2-3 mesiace 1-2 krát do roka, alebo krátkodobo pri akútnych infekciách, alebo po absolvovaní náročného preteku alebo tréningu v trvaní 10-14 dní. U  dospelých je najvýhodnejšie používať 2 kapsle denne ráno nalačno.

Imunitu ovplyvňujúci účinok majú aj viaceré vitamíny, predovšetkým C, E, betakarotén. V zime viacerým chýba aj dostatok ,,slnečného vitamínu D”. Ďalej trpievame nedostatkom zinku, keďže konzumujeme málo strukovín a na Slovensku navyše máme v pôde málo selénu. Vitamíny prijímané umelo, slúžia na prevenciu hlavne v obdobiach, keď organizmus nemá dostatočné množstvo vitamínov v strave, teda v zime a na jar a pomáhajú pri liečbe chrípky i nachladnutia, napr. vitamín C. Na tabletky treba myslieť len ako na poistku, pretože zdravá a pestrá strava obsahujúca čerstvú zeleninu a ovocie prispieva k lepšej funkcii imunitného systému. To, čo v tabletkách pôsobí izolovane, v mrkve či jablku pôsobí komplexne spolu s ostatnými prírodnými zložkami. Enzýmy, ktoré sa nachádzajú v ovocí a zelenine, spolupracujú pri transporte vitamínov a tým sú vitamíny účinnejšie. Zároveň sú ľahšie vstrebateľné, telo ich dokáže efektívnejšie využiť a nehrozí pri nich predávkovanie.

Následkom imunosupresie – zníženej obranyschopnosti – vyvolanej dlhodobým a nadmerným tréningom (prípadne pretekmi) možno do určitej miery predchádzať vhodnou úpravou času potrebného na regeneráciu, dobre vyváženou dietou obsahujúcou všetky potrebné makro- a mikronutrienty a podávaním imunomodulačných preparátov, ku ktorým patrí aj IMUNOGLUKAN P4H®. Naše výsledky, v zhode s odbornou literatúrou, poukazujú na pozitívne využitie tohto preparátu a jeho vlastností v prevencii pri recidivujúcich infekciách horných dýchacích ciest u športovcov. Vhodnosť ich využitia, osobitne pre vrcholového športovca, by mal vždy posúdiť športový lekár v spolupráci so športovým imunológom, ktorého profesia sa v rámci športovej medicíny začína vo vrcholovom športe uplatňovať.

 

MUDr. Bergendiová Katarína, PhD.

MUDr. Bergendiová Katarína, PhD.

Držiteľka certifikátov z kurzu prietokovej cytometrie a funkčnej diagnostiky a tiež medzinárodného certifikátu z nového odvetvia športovej imunológie, ako jediná na Slovensku.
V roku 2002 som obhájila na LFUK dizertačnú doktorandskú prácu „Šport a imunitný systém“.
MUDr. Bergendiová Katarína, PhD.

Podobné články

chripka-2

Ako sa brániť proti chrípke ?

Chrípka resp. influenza je akútne sa vyskytujúce, horúčkovité, vírusmi spôsobené, ťažké infekčné ochorenie horných dýchacích ciest. Na rozdiel od

stres-1

Stres je zabijak imunity

Raz za čas každý z nás prežíva ťažšie chvíle, pričom sa vie, ze jeseň je jedno z najstresujúcejších období.  Zdravotnou hrozbou sa smútok, depresia

deti a šport

Deti, šport a imunita

Denný režim detí v tejto dobe vo väčšine prípadov nezodpovedá ich potrebe. Deti málo spia, nekvalitne sa stravujú, sú často stresované a majú

VitamínC-infuzna liecba-3

Vysokodávková infúzna liečba vitamínom C

Moderný medicínsky výskum preukázal, že na vzniku značného množstva závažných chronických chorôb sa podieľa zásadným spôsobom chronický zápal.

alergia1

Pozor tento rok vypukla agresívna peľová sezóna

Tohtoročná jar je mimoriadne ťažká pre alergikov. Slzenie očí, nádcha, bolesti hrdla, svrbenie slizníc, či kašeľ  a ťažkosti s dýchaním pociťujú

Pitny rezim cyklistu

Ako zvládnuť tréning v týchto horúčavách?

Extrémne vysoké až tropické teploty prinášajú rad zdravotných rizík, ktoré môžu spôsobovať vážne kolapsové stavy, za istých podmienok vedúce až k

Hmyz

Poštípanie hmyzom

V jarnom a letnom období sa ľudia viac pohybujú po prírode a príjemný pobyt im môže narušiť poštípanie hmyzom. Včela, osa, komár, čmeliak, sršeň

nádcha

Ako športovať s alergiou ?

Bývajú obdobia, keď Vám alergia len tak zľahka dýcha na chrbát, ale dokáže aj riadne pritlačiť. Slzy vám tečú prúdom, škriabe vás hrdlo, svrbia

Power walking with weights

Časté infekcie horných dýchacích ciest, ich prevencia a tréning u športovcov.

Jar je obdobím, keď dostáva náš imunitný systém poriadne zabrať. Jeho úlohou je ochrániť nás pred chorobami a škodlivinami z vonkajšieho prostredia.

alergia1

Pozor tento rok vypukla agresívna peľová sezóna

Tohtoročná jar je mimoriadne ťažká pre alergikov. Slzenie očí, nádcha, bolesti hrdla, svrbenie slizníc, či kašeľ  a ťažkosti s dýchaním pociťujú

Hmyz

Poštípanie hmyzom

V jarnom a letnom období sa ľudia viac pohybujú po prírode a príjemný pobyt im môže narušiť poštípanie hmyzom. Včela, osa, komár, čmeliak, sršeň

nádcha

Ako športovať s alergiou ?

Bývajú obdobia, keď Vám alergia len tak zľahka dýcha na chrbát, ale dokáže aj riadne pritlačiť. Slzy vám tečú prúdom, škriabe vás hrdlo, svrbia

Novinky

alergia1

Pozor tento rok vypukla agresívna peľová sezóna

Tohtoročná jar je mimoriadne ťažká pre alergikov. Slzenie očí, nádcha, bolesti hrdla, svrbenie

Pitny rezim cyklistu

Ako zvládnuť tréning v týchto horúčavách?

Extrémne vysoké až tropické teploty prinášajú rad zdravotných rizík, ktoré môžu spôsobovať vážne

Hmyz

Poštípanie hmyzom

V jarnom a letnom období sa ľudia viac pohybujú po prírode a príjemný pobyt im môže narušiť

Newsletter

Ak chcete byť informovaný o novinkách a pripravovaných akciach, zadajte Váš email.