Deti, šport a imunita

7. apríla 2014 , redakcia
Zdravie »

deti a športDenný režim detí v tejto dobe vo väčšine prípadov nezodpovedá ich potrebe. Deti málo spia, nekvalitne sa stravujú, sú často stresované a majú nedostatočný pohyb a pobyt na čerstvom vzduchu. Dôsledkom toho je aj znížená telesná zdatnosť, vzrastajúci počet obéznych detí, detská agresivita, nesprávne držanie tela, ochabnuté svalstvo, malá otužilosť, vyčerpanosť  a znížená odolnosť proti chorobám.

Pohybovo aktívne deti majú silnejšie svaly a kosti, zriedkavo majú problémy s nadváhou, majú znížené riziko vzniku cukrovky 2. typu, sú odolnejšie a majú silnejšiu imunitu, lepšie spia, obyčajne majú silnejšie vôľové vlastnosti a lepšie sa vyrovnávajú s bežnými každodennými stresmi. Deťom pomáha pohyb vytvárať správne pohybové návyky a priaznivo ovplyvňuje ich telesný vývoj. Cieľavedomé športovanie tiež dokáže formovať základnú sebadisciplínu a vôľové vlastnosti, ktoré v ďalšom živote budú deti potrebovať. Pre dieťa je pohyb prirodzený, ale je nutné, aby malo dieťa komplexný pohybový vývoj a aby sa odmalička nešpecializovalo len na určitý druh športu. Prakticky až do skončenia puberty by malo dieťa popri športovej špecializácii harmonicky rozvíjať celý pohybový aparát. Len tak sa vyhne chorobám z preťaženia, ktoré sa, pokiaľ je organizmus zaťažovaný len jednostranne, môžu objaviť už v skorom detskom veku. Deti ako vrcholoví športovci majú najviac ohrozené kosti, kĺby, šľachy, chrupavky a svaly a môžu mať vyššiu predispozíciu k recidivujúcim ochoreniam, čomu prispieva nevhodná strava, nedostatočná regenerácia a málo spánku.

Pokiaľ dieťa intenzívne športuje nemali by sme zabúdať na vyváženú stravu, dostatok potrebných stopových prvkov a vitamínov, dopĺňaných hlavne z prírodných zdrojov.  Enzýmy, ktoré sa nachádzajú v ovocí a zelenine a spolupracujú pri transporte vitamínov, sú vlastne bielkoviny citlivé na zvýšenú teplotu, preto keď sa izolujú, musia sa držať v chladničke. Z toho dôvodu je ťažké pripraviť ich do liekovej formy. Je pravda, že syntetické vitamíny sú lepšie dávkované, ale tie prírodné sú aj vďaka enzýmom účinnejšie. Treba však pamätať na to, že väčšina z nich nevydrží teplotu nad 56ºC, takže keď zeleninu, alebo ovocie dlhšie varíme, obyčajne všetky vitamíny zničíme.

Čo sa týka vitamínov , jeden zo základných, na dostatok ktorého musíme dávať u detí pozor hlavne pri raste a v období puberty je vitamín D. Tento vitamín je zásadný pre zdravé kosti a svaly. Jeho pôsobenie v ľudskom tele je veľmi komplexné, ovplyvňuje hlavne metabolizmus vápnika a fosforu, podporuje vstrebávanie vápnika z čreva a spolu s hormónom prištítnych teliesok (parathormón) aj rezorpciu z kostí. Jeho závažný nedostatok  môže viesť k svalovej slabosti, zlej mineralizácii kostí a krivici. Nízke hladiny vitamínu D môžu prispieť k chorobám ako je vysoký krvný tlak, rakovina, roztrúsená skleróza a cukrovka 1. typu. Okrem pohybového aparátu je vitamín D je dôležitý aj pre imunitné  funkcie a vedci zistili, že bunky imunitného systému – T-bunky – potrebujú vitamín D, aby sa mohli aktivovať. Keď však uvedený vitamín D v krvi chýba, T-bunky ostávajú nečinné a nedokážu identifikovať možnú hrozbu infekcie alebo patogénov.   Väčšinu vitamínu D si vytvára samo telo, keď je pokožka vystavená slnečnému žiareniu. Tiež sa nachádza vo vajíčkach, lososoch či makrelách a môže sa užívať aj ako doplnok stravy. Takmer polovica svetovej populácie má nižšiu hladinu vitamínu D ako je optimálne a vedci tvrdia, že problém sa neustále zhoršuje. Nedostatok slnečného žiarenia – pretože ľudia trávia viac času v uzavretých priestoroch, obliekanie, kožná pigmentácia znižuje tvorbu D3 vitamínu v koži, vstrebávanie z čreva nepriaznivo ovplyvňujú ochorenia tenkého čreva a porucha metabolizmu tukov. Problémom je tiež nedostatočný prívod vitamínu D v potrave.

Zo stopových prvkov je tiež treba zabezpečiť dostatočné množstvo železa v organizme, pričom jeho nedostatok môže viesť k málokrvnosti – anémii, nedostatočnému okysličovaniu, vyššej únavnosti a častejším infekciám horných dýchacích ciest.  Ďalší z dôležitých prvkov je horčík, ktorý sa podieľa na činnosti nervov, svalov a enzýmov a odstraňuje veškeré kŕče. Zinok je dôležitý pre činnosť niektorých enzýmov, ovplyvňuje riadne formovanie kostí a urýchľuje liečbu pooperačných stavov.

Problémom športujúcich detí a mládeže môžu byť aj častejšie infekcie horných dýchacích ciest, pričom sa k prevencii a pre svoje imunomodulačné pôsobenie môžu uplatniť aj niektoré výživové doplnky, ku ktorým patrí aj IMUNOGLUKAN P4H®. Môže sa použiť pri recidivujúcich infekciách, u rizikových jedincov počas jesennej a zimnej prípravy, po vírusových infekciách–infekčná mononukleóza, ovčie kiahne, recidivujúce herpesy a afty. Používať sa môžu tiež u športovcov s alergiou, pred plánovaným chirurgickým zákrokom, v prechodnom režime po absolvovaní náročnejšieho preteku alebo tréningu. Z hľadiska užívania sú vhodné  kúry v trvaní 2-3 mesiace 1-2-krát do roka, alebo krátkodobo pri akútnych infekciách, alebo po absolvovaní náročného preteku alebo tréningu v trvaní 10-14 dní. U  dospelých je najvýhodnejšie používať 1-2 kapsle denne ráno nalačno.

Okrem toho, v poslednom čase sa veľká pozornosť venuje aj črevnej mikroflóre a jej priaznivému ovplyvňovaniu tzv. probiotikami. Probiotiká sú živé kultúry mikroorganizmov– najčastejšie sú to Laktobacily, Bifidobaktery a iné, ktoré normalizujú črevnú flóru, pôsobia preventívne proti infekciám čreva a v dlhodobých štúdiach má ich podávanie ochranný účinok  aj proti alergiám.

Pri vedení športujúcej mládeže treba preto mať na mysli aj toto pravidlo – „Neprepínejte svoje deti!  Menej môže byť niekedy viacej …“

                                                                      

 

Podobné články

chripka-2

Ako sa brániť proti chrípke ?

Chrípka resp. influenza je akútne sa vyskytujúce, horúčkovité, vírusmi spôsobené, ťažké infekčné ochorenie horných dýchacích ciest. Na rozdiel od

stres-1

Stres je zabijak imunity

Raz za čas každý z nás prežíva ťažšie chvíle, pričom sa vie, ze jeseň je jedno z najstresujúcejších období.  Zdravotnou hrozbou sa smútok, depresia

imunita-1

Recidivujúce vírusové infekcie u športovcov a prevencia

Rekreačný šport alebo primerané krátkodobé telesné cvičenie 3-4 krát za týždeň v trvaní 15-60 min pri 40-60%  intenzite maximálnej spotreby kyslíka

VitamínC-infuzna liecba-3

Vysokodávková infúzna liečba vitamínom C

Moderný medicínsky výskum preukázal, že na vzniku značného množstva závažných chronických chorôb sa podieľa zásadným spôsobom chronický zápal.

alergia1

Pozor tento rok vypukla agresívna peľová sezóna

Tohtoročná jar je mimoriadne ťažká pre alergikov. Slzenie očí, nádcha, bolesti hrdla, svrbenie slizníc, či kašeľ  a ťažkosti s dýchaním pociťujú

Pitny rezim cyklistu

Ako zvládnuť tréning v týchto horúčavách?

Extrémne vysoké až tropické teploty prinášajú rad zdravotných rizík, ktoré môžu spôsobovať vážne kolapsové stavy, za istých podmienok vedúce až k

Hmyz

Poštípanie hmyzom

V jarnom a letnom období sa ľudia viac pohybujú po prírode a príjemný pobyt im môže narušiť poštípanie hmyzom. Včela, osa, komár, čmeliak, sršeň

nádcha

Ako športovať s alergiou ?

Bývajú obdobia, keď Vám alergia len tak zľahka dýcha na chrbát, ale dokáže aj riadne pritlačiť. Slzy vám tečú prúdom, škriabe vás hrdlo, svrbia

Power walking with weights

Časté infekcie horných dýchacích ciest, ich prevencia a tréning u športovcov.

Jar je obdobím, keď dostáva náš imunitný systém poriadne zabrať. Jeho úlohou je ochrániť nás pred chorobami a škodlivinami z vonkajšieho prostredia.

alergia1

Pozor tento rok vypukla agresívna peľová sezóna

Tohtoročná jar je mimoriadne ťažká pre alergikov. Slzenie očí, nádcha, bolesti hrdla, svrbenie slizníc, či kašeľ  a ťažkosti s dýchaním pociťujú

Hmyz

Poštípanie hmyzom

V jarnom a letnom období sa ľudia viac pohybujú po prírode a príjemný pobyt im môže narušiť poštípanie hmyzom. Včela, osa, komár, čmeliak, sršeň

Jarna unava

Jarná únava alebo vážnejšie ochorenie?

Jarná únava sa nezaraďuje medzi klasické diagnózy, ale aj napriek tomu ňou trpí väčšina populácie. Je to pocit fyzickej a psychickej únavy,

Novinky

alergia1

Pozor tento rok vypukla agresívna peľová sezóna

Tohtoročná jar je mimoriadne ťažká pre alergikov. Slzenie očí, nádcha, bolesti hrdla, svrbenie

Pitny rezim cyklistu

Ako zvládnuť tréning v týchto horúčavách?

Extrémne vysoké až tropické teploty prinášajú rad zdravotných rizík, ktoré môžu spôsobovať vážne

Hmyz

Poštípanie hmyzom

V jarnom a letnom období sa ľudia viac pohybujú po prírode a príjemný pobyt im môže narušiť

Newsletter

Ak chcete byť informovaný o novinkách a pripravovaných akciach, zadajte Váš email.