CHIA semienka – ENERGETICKÁ BOMBA

18. jún 2012 , redakcia
Zdravie »

CHIA semená (Salvia hispanica) boli tajnou “super potravinou” už v dobách starodávnych civilizácií (aztékov, mayov) a boli aj vysoko cenené. Pestovanie CHIA semien je pomerne náročné a vyžaduje konkrétnu nadmorskú výšku, neobsahuje syntetické pesticídy, herbicídy a iné „ídy“…

Je zaujímavé, že CHIA bola znovu objavená až po 500 rokoch.. Semienka sú bohaté na vlákninu, omega 3 a 6 mastné kyseliny, vápnik, vitamíny skupiny B a antioxidanty. Pomôžu vám doplniť energiu a zvýšiť koncentráciu, sú vhodnou podporou pri detoxikácii organizmu a na zahnanie hladu pri chudnutí. Je v podstate ideálnou potravinou pre každého, samozrejme ako doplnok stravovania. Je ľahko použiteľná a je výbornou čerstvou surovinou pre rôzne mixované nápoje alebo pečené jedlá, ktoré môžu byť pripravované na stovky spôsobov.

9  hlavných výhod jedenia CHIA semienok pre zdravie:

  1. Spomaľuje vplyv cukrov na tráviaci systém
  2. Stála energia počas celého dňa
  3. Vysokoúčinný antioxidant
  4. Vysoký obsah vitamínov skupiny B
  5. Vysoký obsah vápnika
  6. Vysoký obsah omega 3 a 6 mastných kyselín
  7. Zvýšená psychická koncentrácia
  8. Veľký podiel vlákniny
  9. Podpora detoxikácie organizmu
  10. Chudnutie bez pocitu hladu
  11. Celiakia – Chia semienka sú 100% bezlepkové – neobsahujú lepok ( glutén )
  1. CHIA  spomaľuje vplyv cukrov na tráviaci systém, ak sa konzumuje súčasne s cukrami. Semienka sú schopné absorbovať viac ako deväťnásobok svojho objemu vo vode (vytvoria gél), ktorý spôsobuje pomalý prestup sacharidov do tela. Sacharidy sa pomalšie menia na glukózu (monosacharid = jednoduchý cukor) , ktorú využívame ako zdroj energie. CHIA gél vytvára fyzickú bariéru medzi sacharidmi a tráviacimi enzýmami, ktoré ich rozkladajú, čo spomaľuje premenu sacharidov na jednoduché cukry. Čo znamená, že energia z potravy sa uvoľňuje postupne a vedie k lepšiemu využitiu energie. To je jednoznačne veľkým prínosom aj pre diabetikov.  Zníženie vzostupov a poklesov hladiny cukru, umožňuje dlhšie zásobovanie tela energiou. Takto si telo udržuje pocit plnosti po dlhú dobu. Chia semienka môžeme označiť ako nášho “manažéra cukru”.

  2. Stála energia počas celého dňa – CHIA spomaľuje vplyv cukrov na tráviaci systém, ak sa konzumuje súčasne s cukrami. Čo znamená, že energia z potravy sa uvoľňuje postupne a vedie k lepšiemu využitiu energie.

  3. Ďalšou vlastnosťou semienok je ich vysoká antioxidačná aktivita. Najdôležitejšími antioxidantami, ktoré poskytuje sú kyselina chlorogénová, kyselina kávová a flavanol glycosidy.

  4. CHIA semienka sú výborným zdrojom vitamínov B, medzi nimi aj vitamínu B-17 – amygdalin, ktorý má proti rakovinové vlastnosti. Ľudia s rakovinovým ochorením ho môžu užívať ako doplnok v menšom množstve.
  5. CHIA semienka obsahujú 5 násobok viac vápnika v porovnaní s mliekom (600mg v 100g CHIA&120mg v 100g mlieka). Vápnik z CHIA je ľahšie stráviteľný v tele ako vápnik z mlieka. Je to kvôli tomu, že CHIA obsahuje minerál s názvom bór, ktorý sa správa ako katalyzátor pri trávení vápnika v tele.CHIA semená sú prírodným zdrojom omega 3 mastných kyselín. Je najbohatším rastlinným zdrojom omega-3 mastných kyselín. Je výborným produktom použiteľným v ďalších jedlách, medikamentoch alebo doplnkoch výživy. Stabilita omega-3 mastných kyselín obsiahnutých v CHIA semienkach rastie vďaka prírodnému obsahu antioxidantov, ktoré majú tieto semienka.

  6. Zvýšená psychická koncentrácia – CHIA pomáha zvyšovať koncentráciu a náladu vďaka vysokému obsahu esenciálnych mastných kyselín, ktoré sú veľmi dôležité pri koncentrácii a ostatných mozgových aktivitách.

  7. Veľký podiel vlákniny - rozpustná vláknina v Chia (Hydrophilic Colloids) masívne nasáva vodu, čím udržiava elektrolytickú rovnováhu a hydratáciu vášho tela v normále. CHIA semienka nasiaknu 12 (a viac!) krát vody než vážia. Táto unikátna napučiavacia schopnosť ešte naviac obsahuje aj špeciálne vlastnosti ako zahusťovanie.

  1. Podpora detoxikácie organizmuabsorbujú niekoľko násobne viac vody, ako vážia a skracujú transportný čas odpadu, ktorý sa zbiera v hrubom čreve, alebo inak povedané zlepšujú peristaltiku čreva.
  2. Vysoký prínos semienok CHIA pre atlétov a vyznavačov ďalších športov , či sa jedná o cyklistiku, posilovanie, športy, tenis … a iné.

       Použitie pred športovým výkonom :

- v podobe nápoja (cca 2 lžičky CHIA do 200 – 250ml vody/šťavy, necháme 10 – 20 min. stáť a tento nápoj je možné piť aj behom výkonu

- v podobe jemného prírodného energy gelu (2 lyžičky CHIA + voda, necháme 20 – 30 minút stáť. Z tohto gélu sa uvoľňuje nutričnú energiu postupne behom výkonu. Môžeme  dochutiť    maltodextrínom.

Na čo si treba dávať pozor

CHIA semienka znižujú krvný tlak. Pozor si musia dávať ľudia s nízkym krvným tlakom, napríklad ľudia v staršej vekovej skupine. Ľudia, ktorí majú srdcové problémy, alebo užívajú lieky na riedenie krvi (napr.warfarin, anopyrin ) by nemali konzumovať tieto semienka.
Je preukázané, že konzumáciou CHIA semienok si môžeme zlepšiť celkové zdravie, však rovnako ako pri iných veciach platí “všetko s mierou”.

Odporúčaná maximálna denná dávka je 25 gramov = 2 čajové lyžičky.

Zdroj: www.chia.sk

Podobné články

sacharidy

5 Najlepších sacharidov pre športovcov

Akokoľvek je športovec pred súťažou talentovaný, motivovaný a dobre trénovaný, hranica medzi víťazstvom a prehrou je veľakrát veľmi tenká. Strava

omega 3 MK

Omega-3 mastné kyseliny

Omega-3 mastné kyseliny sú súčasťou mnohých dôležitých metabolických procesov v tele. Najdôležitejšie omega 3 mastné kyseliny sú DHA (kyselina

skorica

Škorica – Zdravá vôňa.

Škorica   je vzácna korenina, ktorej podmanivá typická vôňa nás ihneď prenesie do času Vianoc a vzbudí všetky krásne emócie spojené s týmito

Foto-morske riasy

Morské riasy – potravina budúcnosti

Morské riasy patria k  najstarším formám života na zemi a sú zdrojom potravy ľudstva od najstarších dôb. Sú stavbou jednoduché, formou rozmanité a

anaphylaxis-1

Alergická reakcia-žihľavka až anafylaxia-po kombinácii určitej potraviny a fyzickej aktivity

Anafylaxia (anafylaktická reakcia) je závažná, akútna a životohrozujúca systémová reakcia, ktorej najťažšou formou je anafylaktický šok.  V

Foto-svaly dolnej koncatiny

Redcord – rehabilitácia a funkčný tréning pre cyklistov

Cyklistika je prospešná pre vaše telo, myseľ, ale hlavne pre srdce a pľúca, prevažne aeróbnej činnosti a je základom dobrej všeobecnej

Foto-slnko

Chráňte svoju pokožku pred slnečnou alergiou

V poslednej dobe pacientov so slnečnou alergiou pribúda. Môže sa prejaviť aj v neskoršom veku, hlavne u ľudí, čo trpia aj inými typmi alergií, čo

Astma-1

Viete, že… alebo 10 zaujímavých faktov o astme

Astma patrí k najrozšírenejším chronickým zápalovým ochoreniam dýchacích ciest. Ešte stále nepoznáme liečbu, ktorá by ju dokázala úplne vyliečiť. Čím

Novinky

sacharidy

5 Najlepších sacharidov pre športovcov

Akokoľvek je športovec pred súťažou talentovaný, motivovaný a dobre trénovaný, hranica medzi

anaphylaxis-1

Alergická reakcia-žihľavka až anafylaxia-po kombinácii určitej potraviny a fyzickej aktivity

Anafylaxia (anafylaktická reakcia) je závažná, akútna a životohrozujúca systémová reakcia, ktorej

Foto-svaly dolnej koncatiny

Redcord – rehabilitácia a funkčný tréning pre cyklistov

Cyklistika je prospešná pre vaše telo, myseľ, ale hlavne pre srdce a pľúca, prevažne aeróbnej

Newsletter

Ak chcete byť informovaný o novinkách a pripravovaných akciach, zadajte Váš email.