14. november je Svetový deň diabetu – ako sa pri diabete stravovať a ako športovať ?

14. novembra 2013 , MUDr. Bergendiová Katarína, PhD.
Zdravie »

Štrnásty november nie je Svetovým dňom diabetu náhodou. V tento deň v roku 1891 sa Štrnásty november nie je Svetovým dňom diabetu náhodou. V tento deň v roku 1891 sa narodil kanadský fyziológ Frederick Grant Banting, ktorý sa zaslúžil o objavenie inzulínu.
Bantingovi sa spolu so študentom medicíny Charlesom Herbetom Bestonom podarilo v laboratóriu profesora Johna MacLeoda z Torontskej univerzity v októbri 1921 izolovať z Langerhansových ostrovčekov pankreasu klinicky použiteľný inzulín.
Potom ako Banting a Best najskôr vyskúšali v roku 1922 účinnosť inzulínu na sebe, zachránili život 14-ročnému chlapcovi, trpiacemu na diabetes mellitus – cukrovku. Týmto objavom sa začala nová éra dovtedy neliečiteľnej a smrteľnej choroby. V roku 1923 získali Frederick Grant Banting a John MacLeod za objav inzulínu Nobelovu cenu.

Pri cukrovke – diabetes mellitus – ide o chronickú poruchu látkovej premeny, ktorá je charakteristická zvýšenou hladinou cukru v krvi. Rôzne príčiny ochorenia a tiež rôzne chorobné prejavy si vyžadujú rozlišovanie dvoch typov,1. a 2. typu diabetes mellitus. Okrem toho existujú ešte iné špeciálne formy, ako napr. tehotenský diabetes – gestačný diabetes a iné.

1. typ diabetes –  juvenilný diabetes – začína väčšinou v mladosti a vzniká porušením buniek pankreasu (podžalúdkovej žľazy), ktoré produkujú hormón inzulín. Ten zodpovedá za zužitkovávanie glukózy zo stravy. Poškodením týchto buniek dochádza k absolútnemu nedostatku inzulínu. Glukóza sa z potravy nemôže odbúravať, a hladina cukru v krvi stúpa. Liečba 1. typu diabetes nastáva podávaním inzulínu.

2. typ diabetes – diabetes dospelých alebo starecký diabetes – sa vyvíja spravidla vo vyššom veku. Je charakteristický tým, že pluripotentné kmeňové bunky, na ktorých má inzulín pôsobiť, na inzulín už dostatočne nereagujú. Stali sa voči inzulínu „odolnými“. Takýto relatívny nedostatok inzulínu, nazývaný aj rezistencia na inzulín, sa pokladá za následok permanentne vysokej hladiny cukru a inzulínu, ktorá sa pozoruje napr. u ľudí s nadmernou telesnou hmotnosťou. Terapia diabetes typu 2 nastáva postupne: Najprv sa pokúšame o celkové zníženie hladiny cukru v krvi pomocou diéty. Ak nie sú dietické opatrenia pre liečbu dostatočné, následne sa podávajú lieky znižujúce hladinu cukru v krvi a v pokročilom štádiu aj inzulín.

Ako sa pri tomto ochorení stravovať ?

Diabetikom sa odporúča racionálna výživa, taká, aká sa odporúča všeobecne v rámci prevencie civilizačných, najmä srdcovo-cievnych ochorení. Strava má byť optimálne vyvážená nielen pokiaľ ide o základné zložky (cukry, tuky, bielkoviny), ale aj vlákninu, minerály, vitamíny a mikronutrienty.

  • Optimálny zdroj sacharidov (najmä prílohy) – celozrnné potraviny (celozrnné pečivo, cestoviny, ryža), ovocie a zelenina. Mali by pokrývať 60 – 70 % energetickej potreby.
  • Optimálny zdroj bielkovín – ryby, hydina, orechy, strukoviny, vaječný bielok. Bielkoviny sa odporúčajú v množstve cca 1g/kg telesnej hmotnosti a mali by pokrývať 15 – 20 % energetickej potreby.
  • Optimálny zdroj tukov – rastlinné oleje, zvlášť olivový, orechy a ryby (napr. losos) by uky by nemali pokrývať viac ako 25 – 30 % energie, pričom obsah nasýtených tukov nemali presiahnuť 7 % energetickej hodnoty. Transnenasýtené tuky (stužené, opakovane tepelne použité) by sa mali z potravy úplne vylúčiť. Naopak, omega-3 polynenasýtené mastné kyseliny majú kardioprotektívny efekt. Bohatým zdrojom sú najmä morské ryby a morské živočíchy.

Najvhodnejšie potraviny pre diabetikov

  1. Zelenina  –  je bohatá na vlákninu, antioxidanty a fytochemikálie s liečivými vlastnosťami a výhodou pre diabetika je nízky podiel uhľohydrátov. Veľmi prospešný je pre diabetikov  zeler, ktorý obsahuje glykokvín – látku s podobným účinkom ako inzulín, ktorá znižuje hladinu cukru v krvi. Glykokvín obsahuje aj cibuľa a má tiež vplyv na zníženie krvnej glukózy. Artičoka obsahuje ďalšiu užitočnú látku – cynarín, s priaznivým vplyvom na detoxikáciu pečene, je vhodná pri žlčníkových problémoch a taktiež pomáha redukovať hladinu glukózy v krvi. Zemiaky obsahujú komplexné uhľohydráty, ktoré sa na glukózu premieňajú veľmi pomaly – počas troch až štyroch hodín trávenia v črevách. Tak nespôsobujú náhle zmeny v hladine krvnej glukózy a diabetici ich preto v obmedzenom množstve dobre znášajú. Hlávkový šalát obsahuje veľmi málo uhľohydrátov, diabetici ho môžu jesť bez obmedzenia. Čakanka je veľmi vhodná, keďže obsahuje fruktózu ( inulín je polymér fruktózy).
  2. Ovocie – obsahuje viac prírodného cukru a kalórií ako väčšina zeleniny, preto by sa nemali jesť bez kontroly. Výhodnejšie je jesť celé ovocie ako šťavy, pretože mnohé živiny a vláknina sa nachádzajú v šupke, v dužine a v semienkach, a pri odšťavení ostane viac kalórií a cukru. Ideálom sú grapefruit či jahody, tiež jablká, hrušky, broskyne, a bobuľovité ovocie. Dokonca aj tropické ovocie ako banány, mango, datle mávajú nižší glykemický index ako väčšina z typických dezertov. Medzi ovocie patrí aj avokádo, ktoré má vysokú biologickú hodnotu. Napriek tomu, že obsahuje cukor vo forme monosacharidov pre diabetikov je aj tak prospešné. Pomáha udržiavať hladinu glykémie, taktiež znižuje hladinu cholesterolu a triglyceridov.
  3. Strukoviny,hlavne sója obsahuje až 36% bielkovín ( viac ako mäso a mlieko) a málo škrobu. Sú veľmi vhodné pre diabetikov. Fazuľa je jeden z najlepších zdrojov vlákniny, ktorá spomaľuje trávenie a udržuje stabilizovanú hladinu cukru v krvi.
  4. Obilniny celozrnné – sú jeden z najlepších zdrojov vlákniny a spĺňajú dietetické požiadavky u diabetikov. Pomáhajú udržovať optimálnu hladinu glukózy, ktorá sa počas trávenia uvoľňuje pomaly. Pšeničné klíčky sú pre diabetikov veľmi prospešné, obsahujú vysoký podiel vitamínu B1 a E.
  5. Škrupinové plody sú zdrojom  „dobrých tukov“a tie znižujú inzulínovú rezistenciu a krvný cukor. Tiež sú jedným z najlepších potravinových zdrojov vitamínu E a antioxidantov, ktoré chránia organizmus  pred poškodením nervov a očí. Sú bohaté na vlákninu a horčík a pomáhajú regulovať hladinu cukru v krvi. Štúdie naznačujú, že ich zaradenie do jedálnička Vám pomôže schudnúť, ak nezabudneme na ich vysoký  obsah kalórií a užívame ich s mierou. Keďže majú veľa tuku, treba ich konzumovať v obmedzenom množstve, denne najviac 1 polievkovú lyžicu. Pri dodržaní tohto pravidla sú veľmi vhodné pre diabetikov.
  6. CHIA semienka spomaľuje vplyv cukrov na tráviaci systém, ak sa konzumuje súčasne s cukrami. Semienka sú schopné absorbovať viac ako deväťnásobok svojho objemu vo vode (vytvoria gél), ktorý spôsobuje pomalý prestup sacharidov do tela. Sacharidy sa pomalšie menia na glukózu (monosacharid = jednoduchý cukor) , ktorú využívame ako zdroj energie. CHIA gél vytvára fyzickú bariéru medzi sacharidmi a tráviacimi enzýmami, ktoré ich rozkladajú, čo spomaľuje premenu sacharidov na jednoduché cukry. Čo znamená, že energia z potravy sa uvoľňuje postupne a vedie k lepšiemu využitiu energie. To je jednoznačne veľkým prínosom aj pre diabetikov.  Zníženie vzostupov a poklesov hladiny cukru, umožňuje dlhšie zásobovanie tela energiou. Takto si telo udržuje pocit plnosti po dlhú dobu. Chia semienka môžeme označiť ako nášho “manažéra cukru”.
  7. Olivový olej – je základ zdravej stredomorskej stravy  a je považovaný za “dobré” tuky. Bolo preukázané, že pomáhajú udržiavať stálu hladinu krvného cukru znížením inzulínovej rezistencie.
  8. Ryby – sú veľmi dobrým zdrojom bielkovín a najlepším zdrojom omega-3 mastných kyselín. Ľudia s cukrovkou majú často vysoké hladiny triglyceridov a nízke hladiny HDL. Omega-3 mastné kyseliny tieto výsledky môžu vylepšiť, pričom by bolo vhodné jesť ryby aspoň dvakrát týždenne. Vynikajúcim zdrojom omega-3 mastné kyseliny sú losos, makrela a tuniak.
  9. Hydinové prsia a morčacie prsia majú nízky obsah kalórií, nízky obsah nasýtených tukov.
  10. Škorica – posypaním škoricou môžte znižovať hladinu krvného cukru. Komponenty v škorici pomáhajú telu inzulín využiť efektívnejšie. Nedávna štúdia zistila, že u ľudí s diabetom stačí 1/2 lyžičky škorice denne, čo výrazne znížiť hladinu cukru v krvi.
  11. Huby majú nízky obsah uhľohydrátov, ale vysoký podiel bielkovín a vitamínu B. Pri pokusoch sa zistilo, že konzumáciou húb (šampiňóny) sa znižuje potreba inzulínu na reguláciu krvnej glukózy.
  12. Rastlina Stéviaje medzi diabetikmi známa ako sladká rastlina“. Pri žuvaní chutia jej listy veľmi sladko, pričom nemá zásadný vplyv na glykemickú odozvu. Nezvyšuje hladinu cukru v krvi a ľudia s cukrovkou ju môžu bezpečne používať. Okrem toho stimuluje činnosť pankreasu a môže aj zvýšiť citlivosť na inzulín.  Listy Stévie, resp. extrakty, či hotové sladidlá zo Stévie môžu využívať diabetici 1. aj 2. typu. Pri diabetikoch 2. typu môže sladenie Stéviou cukrovou významne oddialiť prechod z liekov na inzulín.
  13. Melasa – je vedľajší produkt vznikajúci pri výrobe cukru z cukrovej trstiny a zaraďujeme ju medzi potraviny s ľahko vyšším glykemickým indexom. Obsahuje  významné množstvo vitamínov rady B a minerálnych látok, ako je draslík, horčík, vápnik, fosfor a zinok. Zo stopových prvkov je v melase významne zastúpené železo, chróm a meď. Napriek nižšej  koncentrácii sacharidov a nižšiemu glykemickému indexu by mali byť diabetici pri jej konzumácii opatrní. Svojim obsahom sacharidov je ale výborným zdrojom energie pre športovcov všetkých disciplín.
  14. Z rastlín sú pre diabetikov veľmi vhodné ľubovník bodkovaný, baza čierna, plod jalovca, koreň púpavy, semeno ostropestreca mariánskeho, koreň nátržníka, plody feniklu, listy čučoriedok či nálev z orechových listov. Žerucha sa využíva ako posýpka v polievke, či na nátierkách – odporúčaná je 1 čajová lyžička .
  15. Vitamíny – je výhodné zvýšiť príjem vitamínov skupiny B , v pšeničných klíčkoch a otrubách nájdete potrebný chróm, horčík a aj zinok. Sú veľmi dôležité pri harmonizácií vstrebávania cukrov, je výhodné zvýšiť ich príjem. Horčík nájdete v obilovinách či fazuli, chróm prirodzene v pivovarských kvasniciach, syroch, celozrnnej múky, zemiakoch. Zinok nájdete v tekvicových, sezamových semenách, hubách, kuracom mäse, šošovici, obsahuje ho aj kakao.
  16. L-karnitin je telu vlastná zlúčenina, ktorú si každý človek syntetizuje vo svojej pečeni a obličkách. Jeho hlavnou funkciou je transport mastných kyselín s dlhým uhlíkovým reťazcom cez mitochondriálnu membránu z cytozolu buniek do mitochondrií, v ktorých prebieha konečný proces tvorby energie. Bez karnitínu by sme neboli schopný využiť tuky ako energetický zdroj a tiež je pre telo užitočný vďaka svojim antioxidačným schopnostiam. Chráni srdcový sval a endoteliálne bunky proti oxidačnému stresu. Z množstva štúdii bolo dokázané, že je veľmi užitočný pre diabetikov. U ľudí s cukrovkou znižuje inzulínovú rezistenciu a zvyšuje schopnosť buniek vychytávať glukózu z krvného obehu a budovať glykogénové zásoby.

Mýty a fakty o diabete a strave

Mýtus č.1: Musíte sa vyhnúť cukru za každú cenu.
Fakt: Dobrou správou je, že si môžete vychutnať svoje obľúbené pochúťky, ak plánujete správne. Dezert nemusí byť mimo dosahu, tak dlho, ako je to súčasťou zdravého jedálnička alebo v kombinácii s cvičením.

Mýtus č.2: Strava s vysokým obsahom bielkovín je najlepšia.
Fakt: Štúdie ukázali, že jesť príliš veľa bielkovín, najmä živočíšnych bielkovín, môže skutočne spôsobiť inzulínovú rezistenciu, čo je kľúčovým faktorom pri diabete. Zdravá strava obsahuje bielkoviny, sacharidy a tuky. Náš organizmus potrebuje všetky tri súčasti, aby správne fungoval. Dôležité pri tomto ochorení je vyvážená strava.

Mýtus č.3: Musíte znížiť podiel sacharidov.
Fakt: Opäť platí, že kľúčom je vyvážená strava. Dôležitý je typ sacharidov, ktoré jete,  pričom sa treba zamerať na celozrnné sacharidy. Tieto sú kvalitným zdrojom vlákniny a sú trávené pomaly, takže udržiavajú hladinu cukru v krvi stabilizovanú.

MÝTUS č.4: Nemôžete už jesť normálne a potrebujete špeciálne diabetické jedlá.
Fakt: Zásady zdravej výživy sú rovnaké, aj keď sa snažíte kontrolovať diabetes. Drahé diabetické potraviny vo všeobecnosti neponúkajú žiadnu zvláštnu výhodu. Môžete ľahko jesť s rodinou a priateľmi, ak budete jesť s všetko s mierou a podľa pravidiel, skôr spomenutých.

Diabetes a šport

športovcov a diabetikov typu 1 je riziko hypoglykémie dvojnásobné. Keď si raz aplikujú inzulín, jeho vstrebávanie nie je možné zastaviť. Ak chcete športovať, musíte si pred športovaním urobiť zásobu sacharidov (cukru). Ale akú veľkú? Dávka sacharidov sa nedá pre všetkých diabetikov zovšeobecniť. Každý diabetik si musí mieru fyzickej záťaže, dávky inzulínu a množstvo sacharidov nastaviť a vyskúšať sám na sebe. Tu je zopár pravidiel, ktoré sú doporučené všetkým diabetikom vo všeobecnosti:

  • pred tréningom si odmerajte glykémiu
  • nešportujte, ak je nižšia ako 4 mmol/l alebo vyššia ako 14 mmol/l
  • aplikujte si inzulín, najlepšie na tie miesta, ktoré bezprostredne nenamáhate
  • nikdy nešportujte sami
  • kontrolujte si glykémiu počas tréningu a po ňom
  • majte vždy pri sebe cukor, ideálny je sladký nápoj – rýchle cukry
  • v deň, keď ste športovali, vám hrozí hypoglykémia aj po skončení športu, preto si merajte glykémiu aj v noci, ako prevenciu nočnej hypoglykémie. Po večernom tréningu je vhodné si merať glykémiu pred spaním a dať si viac sacharidov, alebo znížiť dávku inzulínu, ako prevenciu nočnej hypoglykémie
  • ak máte nižšie hladiny cukru, môžete buď znížiť dávku aplikovaného inzulínu alebo prijať viac cukrov pred fyzickou záťažou
  • Je vždy potrebné zvážiť, v akom čase športujete, aký inzulín ešte pôsobí, alebo doznieva – viac športu = menej inzulínu.
  • Ak začínate športovať približne jednu hodinu po aplikovaní rýchleho inzulínu, teda hodinu po jedle, inzulín šliape na plné obrátky. Jeho účinok je na vrchole. Vtedy musíte buď zvýšiť príjem cukrov na dvojnásobok alebo znížiť dávku inzulínu. Pri cvičení takto krátko po aplikovaní inzulínu je hrozba hypoglykémie najvyššia.
  • Ak športujete hneď ráno pred aplikovaním ranného rýchleho inzulínu, vtedy pôsobí len nočný inzulín a ten nemá vrchol a v tomto prípade je hrozba hypoglykémie najnižšia.

 Čo na záver ?

Športovanie je diabetikom odporučené ako súčasť zdravého životného štýlu. Fyzická aktivita u diabetikov môže pomôcť k lepšej kompenzácii a u diabetikov 2. typu môže byť i  efektívnym nástrojom k redukcii hmotnosti. I keď predovšetkým u diabetu 1. typu môže byť kompenzácia glykémie pri športe náročná, niektorí diabetici-športovci to dotiahli až na vrcholovú úroveň a stali sa vzorom pre mladšie generácie diabetikov.Medzi známych športovcov diabetikov patria napr. Gary Hall Jr., ktorý je olympijským plavcom, a v r. 2000 a 2004 získal zlato na olympijských hrách – celkom vlastne desať olympijských medailí z plaveckých disciplín. Ďalším známym športovcom je Phil Southerland  a stal sa úspešným profesionálnym cyklistom a založil Team Type 1. Phil a jeho cyklistický tým pritiahli obrovskú pozornosť médií na diabetes 1. typu a dokázali, že diabetik 1. typu môže byť konkurencieschopný nielen v psychických činnostiach, ale i vo fyzicky náročnom vrcholovom športe. Ďalším je Sir Steve Redgrave, ktorá na piatich olympijských hrách za sebou  získal  zlatú medailu vo veslovaní.  Motto sira Redgrave je “diabetes musí žíť so mnou, nie ja s ním!” a vystihuje ideálny prístup diabetika k svojmu ochoreniu, keď má ochorenie svoje miesto v živote diabetika, ale rozhodne ho neovláda. Cukrovku nie je možné ignorovať, ale nemala by na druhej strane byť pre diabetika príliš veľkú psychickú záťaž.

 

MUDr. Bergendiová Katarína, PhD.

MUDr. Bergendiová Katarína, PhD.

Držiteľka certifikátov z kurzu prietokovej cytometrie a funkčnej diagnostiky a tiež medzinárodného certifikátu z nového odvetvia športovej imunológie, ako jediná na Slovensku.
V roku 2002 som obhájila na LFUK dizertačnú doktorandskú prácu „Šport a imunitný systém“.
MUDr. Bergendiová Katarína, PhD.

Podobné články

Foto-cestovatelske hnacky

Cestovateľské hnačky

Letná sezóna už pomaly končí, ale kroky cestovateľov a športovcov stále ešte vedú doslova všetkými svetovými smermi a kontinentmi. Všade tam na nás

Anemia-1

Chudokrvný športovec ? Čo s tým ?

Možno ste to práve vy, kto s veľkou pasiou chodí každý deň behať a jedného dňa si uvedomíte, že to s vami ide nejak dolu vodou. Vaša kondícia bola

Foto-mentálna anoprexia

Poruchy príjmu potravy a šport

píše: MUDr. Ľubica Tichá, PhD – endokrinológ Medzi poruchy príjmu potravy patrí mentálna anorexia a mentálna bulímia. Ich spoločným znakom je

Foto-celiakia-diéta

Výživa pri celiakii

Celiakia je autoimunitné ochorenie postihujúce hlavne tenké črevo, vyvolaná neznášanlivosťou bielkovín pšenice, jačmeňa, raži a ovsa.  Podstatou

alergia1

Pozor tento rok vypukla agresívna peľová sezóna

Tohtoročná jar je mimoriadne ťažká pre alergikov. Slzenie očí, nádcha, bolesti hrdla, svrbenie slizníc, či kašeľ  a ťažkosti s dýchaním pociťujú

Pitny rezim cyklistu

Ako zvládnuť tréning v týchto horúčavách?

Extrémne vysoké až tropické teploty prinášajú rad zdravotných rizík, ktoré môžu spôsobovať vážne kolapsové stavy, za istých podmienok vedúce až k

Hmyz

Poštípanie hmyzom

V jarnom a letnom období sa ľudia viac pohybujú po prírode a príjemný pobyt im môže narušiť poštípanie hmyzom. Včela, osa, komár, čmeliak, sršeň

nádcha

Ako športovať s alergiou ?

Bývajú obdobia, keď Vám alergia len tak zľahka dýcha na chrbát, ale dokáže aj riadne pritlačiť. Slzy vám tečú prúdom, škriabe vás hrdlo, svrbia

Power walking with weights

Časté infekcie horných dýchacích ciest, ich prevencia a tréning u športovcov.

Jar je obdobím, keď dostáva náš imunitný systém poriadne zabrať. Jeho úlohou je ochrániť nás pred chorobami a škodlivinami z vonkajšieho prostredia.

alergia1

Pozor tento rok vypukla agresívna peľová sezóna

Tohtoročná jar je mimoriadne ťažká pre alergikov. Slzenie očí, nádcha, bolesti hrdla, svrbenie slizníc, či kašeľ  a ťažkosti s dýchaním pociťujú

Hmyz

Poštípanie hmyzom

V jarnom a letnom období sa ľudia viac pohybujú po prírode a príjemný pobyt im môže narušiť poštípanie hmyzom. Včela, osa, komár, čmeliak, sršeň

nádcha

Ako športovať s alergiou ?

Bývajú obdobia, keď Vám alergia len tak zľahka dýcha na chrbát, ale dokáže aj riadne pritlačiť. Slzy vám tečú prúdom, škriabe vás hrdlo, svrbia

Novinky

alergia1

Pozor tento rok vypukla agresívna peľová sezóna

Tohtoročná jar je mimoriadne ťažká pre alergikov. Slzenie očí, nádcha, bolesti hrdla, svrbenie

Pitny rezim cyklistu

Ako zvládnuť tréning v týchto horúčavách?

Extrémne vysoké až tropické teploty prinášajú rad zdravotných rizík, ktoré môžu spôsobovať vážne

Hmyz

Poštípanie hmyzom

V jarnom a letnom období sa ľudia viac pohybujú po prírode a príjemný pobyt im môže narušiť

Newsletter

Ak chcete byť informovaný o novinkách a pripravovaných akciach, zadajte Váš email.