Strava nie je hneď výživa, časť VI. Mikronutrienty – Minerály a stopové prvky

18. február 2013 , redakcia
Zdravie »

MikroživinyV prvej časti o mikroživinách sme sa venovali vitamínom, ich významu pre správnu funkciu nášho tela a tiež vysvetleniu pojmov voľný radikál a antioxidant.

Rovnako dôležitou skupinou mikroživín sú minerály a stopové prvky.

Telo si minerály nedokáže vytvoriť a preto je dôležité prijímať ich denne kvalitnou vyváženou stravou a kvalitnou vodou. Veľmi dôležitý je aj ich vzájomný pomer a nie iba ich prijaté množstvo.

Tak ako vitamíny, ani minerály či stopové prvky nám nedodávajú energiu.

Minerály tvoria približne 4% našej telesnej hmotnosti. Ak máme nedostatočný prísun minerálov a stopových prvkov zo stravy a vody, telo ich čerpá z vlastných zásob, ktoré sú uložené vo svaloch, pečeni a kostiach.

Odporúčané denné dávky (ODD) minerálov a stopových prvkov sú rovnako ako pri vitamínoch stanovené normami EÚ. Tieto hodnoty sú určené pre optimálne zdravého človeka, ktorý má pestrú vyváženú stravu s dostatočným vodným pitným režimom.

Úlohou minerálov a stopových prvkov je:

  • stavba:
    • kostí
    • vlasov
    • zubov
    • nechtov
  • tvorba:
    • správnej nervovej sústavy
  • regulácia:
    • napätia vo svaloch
    • napätia v srdcovo-cievnom systéme
    • tvorby vnútorných tekutín
  • katalyzácia (zabezpečenie):
    • energie
    • rastu
    • hojenia

Najdôležitejšie minerály v našom tele sú:

  • Vápnik – Calcium (Ca)
  • Horčík – Magnézium (Mg)
  • Draslík – Kálium (K)
  • Fosfor – Phosphorum (P)

Medzi najdôležitejšie stopové prvky patria:

  • Železo (Fe)
  • Jód
  • Selén
  • Zinok

Selén a zinok sú prirodzenými antioxidantami. pričom v poslednom čase sa zistilo, že viacerí vrcholoví športovci majú po športovom výkone zvýšený výdaj niektorých mikroelementov, ako napr. zinku alebo horčíka, pričom zinok spolu so selénom má zásadný význam pre bezporuchovú funkciu imunitného systému. Vrcholoví športovci a starší ľudia majú často nedostatok v zásobení ich organizmu týmito mikroelementmi, čo sa prejavuje zvýšenou náchylnosťou na vírusové infekcie horných dýchacích ciest. Selén je nenahraditeľný prvok pre udržovanie normálneho oxidačno-redukčného stavu každej bunky a tým aj pre normálnu funkciu imunitného systému.

Pojem antioxidant a voľný radikál sme rovnako vysvetlili v prvej časti o mikroživinách. A tak, iba na zopakovanie pripomenieme, že antioxidanty sú látky, ktoré vytvárajú pre naše telo akýsi ochranný štít, ktorý obmedzuje až neutralizuje aktivity voľných radikálov a tak zabraňuje škodlivým reťazovým reakciám v tele, ktoré spôsobujú rôzne ochorenia.

V dvoch častiach o mikroživinách sme vám poskytli základný prehľad.

V ďalších častiach nášho seriálu o výžive sa už budeme venovať konkrétne jednotlivým vitamínom, minerálom, enzýmom a fytonutrientom.

Renáta Beláková a Jarmila Máťošová (z pripravovanej knihy: „Ako si uvariť zdravie“)

Strava nie je hneď výživa, časť V. – Mikronutrienty
Strava nie je hneď výživa, časť IV. Lipidy – Tuky.
Strava nie je hneď výživa, časť III. Proteíny – bielkoviny.
Strava nie je hneď výživa-časť II – Sacharidy – cukry
Strava nie je hneď výživa – časť I.

Podobné články

Pitny rezim cyklistu

Ako zvládnuť tréning v týchto horúčavách?

Extrémne vysoké až tropické teploty prinášajú rad zdravotných rizík, ktoré môžu spôsobovať vážne kolapsové stavy, za istých podmienok vedúce až k

Hmyz

Poštípanie hmyzom

V jarnom a letnom období sa ľudia viac pohybujú po prírode a príjemný pobyt im môže narušiť poštípanie hmyzom. Včela, osa, komár, čmeliak, sršeň

nádcha

Ako športovať s alergiou ?

Bývajú obdobia, keď Vám alergia len tak zľahka dýcha na chrbát, ale dokáže aj riadne pritlačiť. Slzy vám tečú prúdom, škriabe vás hrdlo, svrbia

Jarna unava

Jarná únava alebo vážnejšie ochorenie?

Jarná únava sa nezaraďuje medzi klasické diagnózy, ale aj napriek tomu ňou trpí väčšina populácie. Je to pocit fyzickej a psychickej únavy,

39828600_ml

Chcete schudnúť „do plaviek“ nárazovou diétou? Ohrozujete tak svoju imunitu

Pred začiatkom leta sa mnohí snažíme čo najrýchlejšie schudnúť. Neváhame siahnuť aj po radikálnych diétach a detoxikáciách. Nechceným dôsledkom

sacharidy

5 Najlepších sacharidov pre športovcov

Akokoľvek je športovec pred súťažou talentovaný, motivovaný a dobre trénovaný, hranica medzi víťazstvom a prehrou je veľakrát veľmi tenká. Strava

omega 3 MK

Omega-3 mastné kyseliny

Omega-3 mastné kyseliny sú súčasťou mnohých dôležitých metabolických procesov v tele. Najdôležitejšie omega 3 mastné kyseliny sú DHA (kyselina

skorica

Škorica – Zdravá vôňa.

Škorica   je vzácna korenina, ktorej podmanivá typická vôňa nás ihneď prenesie do času Vianoc a vzbudí všetky krásne emócie spojené s týmito

Novinky

Pitny rezim cyklistu

Ako zvládnuť tréning v týchto horúčavách?

Extrémne vysoké až tropické teploty prinášajú rad zdravotných rizík, ktoré môžu spôsobovať vážne

Hmyz

Poštípanie hmyzom

V jarnom a letnom období sa ľudia viac pohybujú po prírode a príjemný pobyt im môže narušiť

nádcha

Ako športovať s alergiou ?

Bývajú obdobia, keď Vám alergia len tak zľahka dýcha na chrbát, ale dokáže aj riadne pritlačiť.

Newsletter

Ak chcete byť informovaný o novinkách a pripravovaných akciach, zadajte Váš email.