Strava nie je hneď výživa, časť VI. Mikronutrienty – Minerály a stopové prvky

18. február 2013 , redakcia
Zdravie »

MikroživinyV prvej časti o mikroživinách sme sa venovali vitamínom, ich významu pre správnu funkciu nášho tela a tiež vysvetleniu pojmov voľný radikál a antioxidant.

Rovnako dôležitou skupinou mikroživín sú minerály a stopové prvky.

Telo si minerály nedokáže vytvoriť a preto je dôležité prijímať ich denne kvalitnou vyváženou stravou a kvalitnou vodou. Veľmi dôležitý je aj ich vzájomný pomer a nie iba ich prijaté množstvo.

Tak ako vitamíny, ani minerály či stopové prvky nám nedodávajú energiu.

Minerály tvoria približne 4% našej telesnej hmotnosti. Ak máme nedostatočný prísun minerálov a stopových prvkov zo stravy a vody, telo ich čerpá z vlastných zásob, ktoré sú uložené vo svaloch, pečeni a kostiach.

Odporúčané denné dávky (ODD) minerálov a stopových prvkov sú rovnako ako pri vitamínoch stanovené normami EÚ. Tieto hodnoty sú určené pre optimálne zdravého človeka, ktorý má pestrú vyváženú stravu s dostatočným vodným pitným režimom.

Úlohou minerálov a stopových prvkov je:

  • stavba:
    • kostí
    • vlasov
    • zubov
    • nechtov
  • tvorba:
    • správnej nervovej sústavy
  • regulácia:
    • napätia vo svaloch
    • napätia v srdcovo-cievnom systéme
    • tvorby vnútorných tekutín
  • katalyzácia (zabezpečenie):
    • energie
    • rastu
    • hojenia

Najdôležitejšie minerály v našom tele sú:

  • Vápnik – Calcium (Ca)
  • Horčík – Magnézium (Mg)
  • Draslík – Kálium (K)
  • Fosfor – Phosphorum (P)

Medzi najdôležitejšie stopové prvky patria:

  • Železo (Fe)
  • Jód
  • Selén
  • Zinok

Selén a zinok sú prirodzenými antioxidantami. pričom v poslednom čase sa zistilo, že viacerí vrcholoví športovci majú po športovom výkone zvýšený výdaj niektorých mikroelementov, ako napr. zinku alebo horčíka, pričom zinok spolu so selénom má zásadný význam pre bezporuchovú funkciu imunitného systému. Vrcholoví športovci a starší ľudia majú často nedostatok v zásobení ich organizmu týmito mikroelementmi, čo sa prejavuje zvýšenou náchylnosťou na vírusové infekcie horných dýchacích ciest. Selén je nenahraditeľný prvok pre udržovanie normálneho oxidačno-redukčného stavu každej bunky a tým aj pre normálnu funkciu imunitného systému.

Pojem antioxidant a voľný radikál sme rovnako vysvetlili v prvej časti o mikroživinách. A tak, iba na zopakovanie pripomenieme, že antioxidanty sú látky, ktoré vytvárajú pre naše telo akýsi ochranný štít, ktorý obmedzuje až neutralizuje aktivity voľných radikálov a tak zabraňuje škodlivým reťazovým reakciám v tele, ktoré spôsobujú rôzne ochorenia.

V dvoch častiach o mikroživinách sme vám poskytli základný prehľad.

V ďalších častiach nášho seriálu o výžive sa už budeme venovať konkrétne jednotlivým vitamínom, minerálom, enzýmom a fytonutrientom.

Renáta Beláková a Jarmila Máťošová (z pripravovanej knihy: „Ako si uvariť zdravie“)

Strava nie je hneď výživa, časť V. – Mikronutrienty
Strava nie je hneď výživa, časť IV. Lipidy – Tuky.
Strava nie je hneď výživa, časť III. Proteíny – bielkoviny.
Strava nie je hneď výživa-časť II – Sacharidy – cukry
Strava nie je hneď výživa – časť I.

Podobné články

vitaminy-a-ovoce

Najdôležitejšie vitamíny z nadhľadu

Takmer každý z nás vie, že vitamíny a minerály sú pre ľudské zdravie nevyhnutné. Avšak, ako často si pozrieme aktuálne výsledky vedeckého pokroku

sacharidy

5 Najlepších sacharidov pre športovcov

Akokoľvek je športovec pred súťažou talentovaný, motivovaný a dobre trénovaný, hranica medzi víťazstvom a prehrou je veľakrát veľmi tenká. Strava

anaphylaxis-1

Alergická reakcia-žihľavka až anafylaxia-po kombinácii určitej potraviny a fyzickej aktivity

Anafylaxia (anafylaktická reakcia) je závažná, akútna a životohrozujúca systémová reakcia, ktorej najťažšou formou je anafylaktický šok.  V

Foto-svaly dolnej koncatiny

Redcord – rehabilitácia a funkčný tréning pre cyklistov

Cyklistika je prospešná pre vaše telo, myseľ, ale hlavne pre srdce a pľúca, prevažne aeróbnej činnosti a je základom dobrej všeobecnej

sacharidy

5 Najlepších sacharidov pre športovcov

Akokoľvek je športovec pred súťažou talentovaný, motivovaný a dobre trénovaný, hranica medzi víťazstvom a prehrou je veľakrát veľmi tenká. Strava

omega 3 MK

Omega-3 mastné kyseliny

Omega-3 mastné kyseliny sú súčasťou mnohých dôležitých metabolických procesov v tele. Najdôležitejšie omega 3 mastné kyseliny sú DHA (kyselina

skorica

Škorica – Zdravá vôňa.

Škorica   je vzácna korenina, ktorej podmanivá typická vôňa nás ihneď prenesie do času Vianoc a vzbudí všetky krásne emócie spojené s týmito

Foto-morske riasy

Morské riasy – potravina budúcnosti

Morské riasy patria k  najstarším formám života na zemi a sú zdrojom potravy ľudstva od najstarších dôb. Sú stavbou jednoduché, formou rozmanité a

Novinky

vitaminy-a-ovoce

Najdôležitejšie vitamíny z nadhľadu

Takmer každý z nás vie, že vitamíny a minerály sú pre ľudské zdravie nevyhnutné. Avšak, ako často

sacharidy

5 Najlepších sacharidov pre športovcov

Akokoľvek je športovec pred súťažou talentovaný, motivovaný a dobre trénovaný, hranica medzi

anaphylaxis-1

Alergická reakcia-žihľavka až anafylaxia-po kombinácii určitej potraviny a fyzickej aktivity

Anafylaxia (anafylaktická reakcia) je závažná, akútna a životohrozujúca systémová reakcia, ktorej

Newsletter

Ak chcete byť informovaný o novinkách a pripravovaných akciach, zadajte Váš email.