Antigraviti-flyfit

22. máj 2012 , redakcia
Zdravie »

Pod týmto zvláštnym názvom, ktorý sa pomaly rozširuje po Slovensku, sa skrýva lietajúca aktivita,  cvičenie vo vzduchu, vychádzajúce z cvičenia známeho ako Antigravity joga. Vznikla skoro pred sto rokmi v New Yorku ako choreografia originálnych šou pre ľudí fascinovaných vzdušnou akrobaciou.

 Antigraviti-flyfit je efektívne, kreatívne a zábavné spojenie rôznych techník cvičenia a športov, predovšetkým však power jogy, pilatesu, kalanetiky, baletu, gymnastiky, silového tréningu, prípadne aj akrobacie . Obrovskou výhodou tréningu s plachtou je  využívanie sily a práce vlastného tela – práca s vlastnou váhou.

Najpodstatnejšia myšlienka cvičenia v plachte je jednoznačne dosiahnuť zladenie tela, duše a mysli v jedno. Pri tomto type tréningu – funkčnom – získavame kontrolu nad sebou samým. Spočiatku svoje svaly pekne jeden po druhom spoznávame. Začíname ich aktívne vnímať až zistíme, že kráčame „rovnakým smerom“, zladíme sa s nimi – začneme s nimi spolupracovať a pravidelným cvičením postupne zistíme, že dokážeme vedome vnímať a ovládať každú ich kontrakciu. Zároveň sa pri tréningu ponaťahujú, uvoľnia a časom spevnia.

Antigraviti-flyfit sa cvičí v špeciálnej sieti z mäkkej elastickej tkaniny, ktorá je pomocou horolezeckých uzlov a hliníkových skôb spojená s konštrukciou upevnenou pod stropom.  Hoci látka vyzerá ako jemná záclona je dimenzovaná nato, aby udržala 500 kilogramov, preto si v nej môže zacvičiť ktokoľvek, i svalnatý, vypracovaný muž. Plachta v napätom stave slúži ako oporná tyč, ale môžete si do nej sadnúť ako do hojdačky, prípadne si ju omotať okolo nôh a zavesiť sa dole hlavou, alebo sa poležiačky do nej zakukliť a hojdať sa. Toto cvičenie využíva rozloženie hmotnosti tela a gravitáciu. V sieti chvíľu sedíme, stojíme, ležíme, visíme. Využívame výhody trojdimenzionálneho priestoru, pretože cvičíme vo vzduchu. Nič nás neobmedzuje, môžeme sa pohybovať všetkými smermi a pracujeme len s váhou vlastného tela. Popri visení dole hlavou vykonávame rôzne cviky, pomocou  ktorých môžeme  posilňovať, relaxovať alebo získavať obratnosť. Komu sa čo páči a k čomu inklinuje. Toto unikátne cvičenie je príťažlivé vďaka rozmanitosti pozícií a jednotlivých prvkov. Cvičí sa 75 minút v rytme hudby, síce v skupine maximálne do 9 cvičencov, ale prakticky len vo vlastnom svete, sám so sebou. Náročnosť cvikov cvičiteľka prispôsobí individuálnej kondícii, zdravotným a pohybovým dispozíciám klientom. Antigraviti-flyfit môžete vyskúšať či máte dvadsať alebo šesťdesiat rokov, či ste začiatočník alebo pravidelný návštevník jednotlivých aktivít fitnescentier, či ste muž, či žena, či športovec pasívny alebo aktívny. Dá sa prispôsobiť aj  pre deti, ktoré si ho rýchlo obľúbia. Hoci niektoré pozície na prvý pohľad pôsobia ako cviky vhodné skôr pre akrobatov či gymnastov, rýchlo prídete na to, že ich môžete zvládnuť i Vy. Dôležité len je, aby ste dôverovali cvičiteľke, ktorá Vás krok za krokom navedie do správnej polohy a sústredili sa na vlastné telo. Pozície sa vykonávajú v pomalom tempe, s precítením každého pohybu, uvedomením si kde mám ruku, kde chodidlo, ktorý sval musím zapojiť, ktorý uvoľniť. Isté je jedno, na druhý deň viete určite, že svaly máte a o niektorých ste ani nevedeli. Tento pocit svalovej únavy sa však pri pravidelnom cvičení  dá samozrejme významne eliminovať.

Pevnosť a hustota svalov, ktoré sú do tréningu zapojené (úplne všetky) :-) , nám obalí kĺby, ktoré „nájdu svoje miesto“ na kostre a budú mať oveľa menšiu príležitosť robiť nám problémy formou vyskočenia, vykĺbenia. Pevnejšie svaly znamenajú pevnejšie kĺby. Nervová sústava sa zladí  s metabolizmom a hormonálnou činnosťou a tým lepšie vnímame jednotlivé častí tela, jednotlivé pochody v tele a naše telo začne pracovať tak ako si my želáme.

Spúšťa sa proces regenerácie celého organizmu a už po niekoľkých dňoch je možné získať pružnú a vzpriamenú chôdzu, sviežosť tela aj mysle, spevnenie svalov a redukcie nadváhy. Okrem iného Antigraviti-flyfit podporuje srdcovo cievnu činnosť, srdcový sval silnie a zvyšuje sa tým výkon, zlepšuje sa prekrvenie tela podporením krvného obehu. Tak isto stimuluje hlboké brušné dýchanie, zlepšuje sa kapacita pľúc a okysličenie celého tela. Uvoľnením napätia sa harmonizuje činnosť endokrinného systému a zvyšuje sa produkcia endorfínov v mozgu, čo vyvoláva pocit dobrej nálady. Je to vynikajúci prostriedok proti únave, posilňujú sa svaly a je vhodným doplnkovým cvičením pre ľudí, čo majú problémy s bolesťami chrbta. Pre mozog aj telo je veľmi vzrušujúce pohybovať sa v 3D s nekonečnými možnosťami pozícií a tvarov a to nám umožní len naša sieť /plachta.

Ak ste športovec, či už profesionálny, alebo rekreačný, je pravdepodobné, že vašou najväčšou snahou je neustále zlepšovanie osobných výkonov. Funkčný tréning je vo svete bežnou súčasťou kvalitnej športovej prípravy. Je to prirodzený komplexný tréning, ktorý do činnosti zapája maximálne množstvo svalových skupín s cieľom dosiahnuť optimálnu adaptáciu organizmu pre špecifický šport alebo pohybovú aktivitu. Aj toto všetko dokážeme pomocou našej plachty. Mozog, ktorý zodpovedá za svalovú činnosť, nevníma pohyb len ako individuálnu činnosť konkrétnej svalovej skupiny, ale ako komplex aktivít. Obrovskou výhodou je rozsah pohybu vo všetkých jeho troch rovinách, čo vedie k vyššej svalovej rovnováhe, pomáha kĺbovej stabilite a výrazne prispieva k prevencii zranení pohybového aparátu. Hlavným cieľom je vysoká kondičná pripravenosť športovca, pričom je dôraz kladený na ideálnu techniku a presnosť prevedenia cvikov.

Antigraviti-flyfit ako cvičenie radíme do kategórie funkčného tréningu s dôrazom na centrum tela tvorené hlbokými svalmi, ktorých najdôležitejšou funkciou je udržiavať stabilitu a rovnováhu tela ako celku. Na rozdiel od silového tréningu, ktorý môže byť užitočný pri získavaní sily v jednotlivých svalových skupinách, sú pohyby v Antigraviti-flyfit vo všeobecnosti zložitejšie, a preto aktivujú vyšší počet svalových skupín v rámci jedného cvičenia. Bez ohľadu na jednotlivé druhy športu tak môžete súčasne zvýšiť svoju silu a zároveň minimalizovať riziko zranenia.

                                                                                             Krížová Ivka

                                                                                             www.antigraviti.sk

 

Podobné články

Foto-Flexibility Test

Strečing je nevyhnutnosť

Ak sa nechcete pri cvičení zraniť, strečing by mal byť súčasťou každej vašej športovej aktivity a ešte oveľa viac! Strečing je forma fyzickej

Balancne pomocky-2

Balančný tréning

Ako deti sme ho robili všetci, v časoch dospelosti je v ňom skutočne dobrý len málokto. Hopkanie na jednej nohe, lastovička, chodenie po tenkom

Power walking with weights

Walking s činkami

Jedna z najzdravších a človeku najprirodzenejších pohybových aktivít sa dá vykonávať s rôznymi modifikáciami. Jednou z nich je aj populárna chôdza so

Foto-martina Halinarova-1

Bežecké lyžovanie a rady od Martiny Halinárovej – časť 3.

Aký potrebujeme materiál na bežkovanie? Vianoce sú za nami, darčeky rozbalené a už rozmýšľame, ako čo najrýchlejšie zhodiť štedro nabraté kilogramy

Foto-svaly dolnej koncatiny

Redcord – rehabilitácia a funkčný tréning pre cyklistov

Cyklistika je prospešná pre vaše telo, myseľ, ale hlavne pre srdce a pľúca, prevažne aeróbnej činnosti a je základom dobrej všeobecnej

Foto-Flexibility Test

Strečing je nevyhnutnosť

Ak sa nechcete pri cvičení zraniť, strečing by mal byť súčasťou každej vašej športovej aktivity a ešte oveľa viac! Strečing je forma fyzickej

Voda-2

Pitný režim športovca

Kvalita výkonu cyklistu, ale aj každého aktívneho športovca, je ovplyvňovaná trénovanosťou, výživou, regeneráciou a v neposlednej miere aj pitným

Wheel chair yoga

Joga pre vozičkárov -WheelChair Yoga

Človek by mal vedieť pracovať, ale i oddychovať. Ak mu však jeho zdravotný stav nedovoľuje robiť šport, či iné aktivity, tak treba siahnuť určite po

Novinky

vitaminy-a-ovoce

Najdôležitejšie vitamíny z nadhľadu

Takmer každý z nás vie, že vitamíny a minerály sú pre ľudské zdravie nevyhnutné. Avšak, ako často

sacharidy

5 Najlepších sacharidov pre športovcov

Akokoľvek je športovec pred súťažou talentovaný, motivovaný a dobre trénovaný, hranica medzi

anaphylaxis-1

Alergická reakcia-žihľavka až anafylaxia-po kombinácii určitej potraviny a fyzickej aktivity

Anafylaxia (anafylaktická reakcia) je závažná, akútna a životohrozujúca systémová reakcia, ktorej

Newsletter

Ak chcete byť informovaný o novinkách a pripravovaných akciach, zadajte Váš email.